کشف آثار معماری و سکه از دوره ساسانی در تپه اشرف

خبرگزاری ارک: فصل پنجم از کاوش‌های باستان شناسی در تپه اشرف اصفهان با کشف آثار معماری به جا مانده از دوره ساسانی، یک سکه مربوط به دوره ساسانی و…همراه بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا جعفری زند سرپرست هیأت پنجمین فصل کاوش در تپه اشرف اصفهان با اعلام این خبر گفت: چهار فصل گذشته کاوش در سالهای ۸۹تا ۹۰در تپه اشرف اصفهان در مساحت ۷هکتار انجام شد که به کشف آثار فرهنگی انجامید.

او با اشاره به پیشینه کاوش در این محوطه باستانی گفت: در فصل های نخست از کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه اشرف اصفهان، آثار معماری از دوره ساسانی به همراه سفال‌هایی از قرن چهارم هجری قمری کشف شد.

جعفری زند تصریح کرد: در فصل ۳و ۴ بیشتر وقت هیأت باستان شناسی علاوه بر کاوش در محوطه صرف خاک برداری شد.

سرپرست هیأت پنجمین فصل کاوش در تپه اشرف اصفهان اظهار داشت: سازه معماری مربوط به قرن ۵و۶ دوره ساسانی در فصل های گذشته کاوش کشف شد که حدس می زنیم مربوط  به یک قلعه است.

جعفری زند افزود: در فصل چهارم بقایای یک کاخ که بر اساس مستندات توسط اشرف افغان در قرن ۱۲ با روش پیچیده کاخ سازی ساخته و توسط نادر شاه ویران گشته است، نمایان شد.

 او یکی از اهداف این فصل ازکاوش را بررسی این کاخ و روش ساخت آن اعلام کرد و خاطرنشان ساخت که در فصل گذشته فرصت بررسی آن پیش نیامد.

به گفته این باستان شناس، در این فصل از کاوش مواد فرهنگی نظیر سفالهای مربوط به قرون مختلف کشف اما شی موزه ای قابل ذکری یافت نشد.

این باستان شناس افزود:در این فصل ازکاوش در تپه اشرف، آثار معماری از دوره ساسانی مربوط به قرن ۵و۶و ۱۲ه.ق بدست آمد.

جعفری با اشاره به شناسایی لایه سلوکی-‌اشکانی که قدیمی ترین لایه تاریخی است تصریح کرد: یک لنگه کفش متعلق به دوره صفویه که متخصصان در حال مرمت آن هستند و یک سکه مربوط به دوره ساسانی از آثار کشف شده در پنجمین فصل از کاوش در تپه اشرف بود.

تپه اشرف یکی از مهمترین تپه‌های تاریخی واقع در شرق شهر اصفهان است که گفته می‌شود قدمت آن به دوره پیش از اسلام می‌رسد.این تپه باستانی در نزدیکى پل تاریخى «شهرستان» و در کنار زاینده رود قرار دارد.باستان‌شناسان معتقدند که تپه اشرف از قدیمی‌ ترین سکونتگاه‌های مردم اصفهان است.

فصل پنجم کاوش های باستان شناسی در تپه اشرف اصفهان که مجوز آن توسط رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است از نیمه خرداد ماه شروع و تا نیمه تیرماه ادامه دارد.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.