پل قلعه تاسیان ( قلاتاسیان )

پل قلعه تاسیان (پل قالاتاسیان) در مسیر جاده پیرانشهر به سردشت و در مسیر فرعی روستای ببی آوا به سپیدار قرار گرفته است . این پل در شهرستان سردشت بر سر راه قدیمی سیرآباد به مهاباد در قسمت شمالی رودخانه زاب کوچک ساخته شده است .

13561

تاریخ ساخت پل احتمالاً مربوط به دوران قبل از اسلام می‌باشد.
احتمالا این پل در اواسط قرن سیزدهم هجری و به دستور شیخ مولانا از مریدان شیخ یوسف الدین برهان بنا شده باشد و به گفته ای به پل مولانا نیز شهرت دارد.

طول پل ۵۵ متر و عرض آن در قسمت پایین ۱۰ متر و در قسمت بالا ۴/۵ متر و ارتفاع آن ۱۰ متر می‌باشد و ارتفاع آن تا کف دهانه تقریباً ۱۵ متر می‌باشد.

احتمال می‌رود که نام این پل از نام قلعه ای بنام قلعه تاسیان به دوره ساسانی مربوط می‌باشد و بقایای آن هنوز هم در قسمت شمالی این پل و به فاصله کمی از آن قرار گرفته ,گرفته شده است .

13564
وجود صخره‌های طبیعی و صخره ای بودن بستر رودخانه و مانع از انجام عملیات پی سازی در این پل شده است و پایه‌ها را بدون پی سازی مستقیم روی صخره‌ها سوار کرده اند .

طول پل تقریباً شمالی ـ جنوبی است و دارای ۵ پایه است که به جز یکی از پایه‌ها که از لاشه سنگ و ملات ساروج است بقیه ستونها توسط سنگ‌های طبیعی رودخانه تشکیل شده اند
سطح گذر پل جدیدا از آهن و چوب ساخته شده است ,تعویض مصالح و ملات بکار رفته در پل با سیمان از جمله تغییرات ایجاد شده

 

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.