منطقه گردشگری اسپه­ او

منطقه گردشگری اسپه­ او در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرستان بهشهر در استان مازندران و در عرصه­ ی جنوبی، بر روی ارتفاعات رشته­ کوه البرز و در بخش مرکزی شهرستان، به نام هزارجریب واقع می­باشد. هزارجریب منطقه­ ی کوهستانی شهرستان است که روستاهای زیادی را در دل خود جای داده است. جریب به معنای روستا وهزارجریب اشاره به تعداد بسیار روستاها در این بخش دارد.

آبشار زیبا و دیدنی اسپه­ او به معنای آب سفید، با ارتفاعی بالغ بر ۴۰۰ متر، در دل کوه سیاخانی از چشمه ­ای که از شکاف سنگی در زیر درختی کهنسال می­جوشد سرچشمه می­گیرد. این آبشار به صورت پله­ کانی و کاسه­ ای است و دارای حوضچه­­ های آهکی متعدد در ۷ طبقه می­باشد که در طول سالیان متمادی ایجاد شده­ اند و سرانجام به رودخانه نکارود می­ریزد. در اثر برخورد آب با سنگ­های بستر و سر خوردن از روی آن­ها حالتی کف آلود و سفید رنگ ایجاد می­شود که نام این آبشار که به زبان محلی(مازندرانی) به همین معناست، از روی آن نهاده شده است. آبشار بسیار باشکوه و بلند اسپه­ او پوشیده از خز می­باشد و به خاطر شرایط آهکی بودن سنگ آن به راحتی می­توان از پایین تا محل سرچشمه از آبشار بالا رفت و از طراوت و خنکای آب و همچنین طبیعت و مناظر بی­ بدیل قسمت­های مختلف آبشار لذت برد. نزدیک­ترین روستاها به این منطقه از سمت شمال روستای غربی­ محله و از سمت غرب روستای روبار می­باشند. ارتفاع منطقه اسپه­ او از سطح دریا نیز ۷۸۰ تا ۱۱۲۰ متر است.

در حال حاضر تنها راه دسترسی به منطقه اسپه­ او مسیر اصلی آسفالته از جاده پاسندرز شهرستان بهشهر به سمت روستاهای منطقه هزارجریب می­باشد. پس از رسیدن به پل حد واسط روستاهای رودبار و غریب ­محله که تنها تا اینجا امکان استفاده از خودرو می­باشد، می­بایست با قرار دادن ماشین در حاشیه جاده اصلی، با ورود به راه فرعی به­ طول ۷ کیلومتر در حریم رودخانه به سمت چپ، تا رسیدن به آبشار را پیاده پیمود. این مسیر جذاب و زیبا به­ گونه­ ای است که قسمتی از راه را باید از درون آب رودخانه ودر قسمت­هایی دیگر، از میان جنگل عبور نمود.

[Best_Wordpress_Gallery id=”54″ gal_title=”آبشار و منطقه گردشگری اسپه او بهشهر”]

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.