سال بحران در گردشگری ترکیه

خبرگزاری ارک: بخش گردشگری به عنوان مهمترین منبع درآمد ارزی ترکیه در فصل خوبی به سر نمی‌برد، به گونه‌ای که مسولان این بخش امسال را «سال بحران» در گردشگری این کشور توریستی اعلام کردند.

به گزارش (ایسنا)، درآمدهای خالص گردشگری ترکیه از ۱۴٫۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ به ۲۴٫۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ رسید که حاکی از رشد ۱۰ درصدی در طول ۹ سال است‌، اما این صنعت پرسود که منبع اصلی درآمد ارزی این کشور اوراسیایی نیز محسوب می‌شود در سال ۲۰۱۵ و در شش ماهه ابتدایی آن حال و روز خوشی ندارد.

مشکلی که از نیمه دوم سال گذشته میلادی و با کاهش قیمت نفت در روسیه و در نتیجه کاهش ارزش روبل – واحد رسمی پول روسیه – آغاز شد که این امر مستقیما ورود گردشگران روس را به ترکیه تحت تاثیر قرار داد، کشوری که دومین بازار بزرگ ورود گردشگران به ترکیه محسوب می‌شود.

علاوه‌بر کاهش ورود گردشگران روس، تبلیغات رسانه‌های خارجی مبنی بر عدم سفر به شهرهای ترکیه نیز تاثیر سویی بر حضور گردشگران خارجی به این کشور داشته است، گردشگران خارجی از بیم حملات تروریستی کمتر راهی این کشور می‌شوند.

به گزارش «حریت»، بحران کاهش گردشگران به گونه‌ای ترکیه را تحت تاثیر قرار داده که بسیاری از هتل‌ها و دیگر امکانات اقامتی با رسیدن به فصل اوج گردشگری به جای استخدام نیروی جدید مشغول اخراج کارکنان خود هستند.

بسیاری دیگر از فعالان حوزه گردشگری که توانایی بازپرداخت وام‌های دریافتی خودر ا ندارند نیز شروع به فروش هتل‌ها و اقامتگاه‌های خود کرده‌اند.

دیدگاه‌های خوشبینانه و بدبینانه‌ای در رابطه با وضعیت گردشگری در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ مطرح است و بنابر اعلام انجمن آژانس‌های مسافرتی ترکیه پیش‌بینی می‌شود تعداد گردشگران تا پایان سال جاری میلادی از مرز ۴۲ میلیون دلار عبور کند و درآمد حاصل از این بخش نیز به ۳۵ تا ۳۶ میلیارد دلار برسد.

ترکیه سال گذشته میلادی را با موفقیت خوبی در گردشگری پشت سرگذاشت و بنابر اعلام سازمان جهانی گردشگری رتبه ششم را در جذب گردشگران بین‌المللی و رتبه دوازدهم را لحاظ میزان درآمد حاصل از این بخش در میان کشورهای جهان بدست آورد.

رئیس انجمن آژانس‌های مسافرتی امیدوار است گردشگری ترکیه بتواند ضرر و زیان شش ماه ابتدایی سال ۲۰۱۵ را با فروش پکیج‌های گردشگری داخلی با تخفیف ۵۰ تا ۶۰ درصد جبران کند و به ویژه پس از ماه رمضان بر تعداد گردشگران داخلی و خارجی در ترکیه افزوده شود.

 

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.