خانه تاریخی وسط تهران را دامداری کرده‌اند!

گزارش حاضر نه شما را شگفت زده خواهد کرد!!

نه شمارا ترغیب خواهد کرد سفری به منطقه داشته باشید!

شاید …

گزارشی تکان دهنده از خبرگزاری ایسنا که همگان به فکر فرو خواهد برد که چه بر سر این دودمان می آید و ما خفته ایم…

این گزارش به عینه از سایت ایسنا با لینک مربوطه در پایان متن منتشر می گردد.

در نگاه اول به نظر می‌رسد یک سوله ساخته‌اند تا دامداری بزنند، شاید هم کارگاه باشد، درست وسط شهر و در حیاط بنایی ۸۵ ساله …

1437376100933_01

دیوارهای پیش‌ساخته بتونی که از پیاده‌روی مقابل هم به راحتی قابل دیدن است و در فاصله‌های نزدیک به یکدیگر قرار گرفته‌اند، هم این فضا را راحت‌تر ترسیم می‌کند، حتی تنها نشانه‌های باقی مانده از آن معماری آن دوران را حذف کرده‌اند و سنگ ستون‌های دو طرف ورودی خانه را نیمه‌کاره تخریب کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، خیابان انقلاب بین فلسطین شمالی و وصال پس از بانک انصار فقط دو بنای قدیمی و ارزشمند دارد، اگر گذرتان به این محدوده افتاده باشد و بنای قدیمی قرار گرفته کنار این بانک را دیده باشید حتما نخستین چیزی که از کاربری این بنا به ذهنتان می‌آید «مدرسه» است.

حدود یک ماه است که حیاط این بنای قدیمی را که براساس اعلام کارشناسان میراث فرهنگی ۸۵ سال سن دارد، را با میله‌های آهنی قرمز رنگی که به تازگی سقف شیروانی هم روی آن قرار گرفته مسقف کرده‌اند، و حالا علاوه بر از بین بردن حریم بنای قدیمی این خیابان تزئینات آجرکاری ورودی بنا را نیز از سردر بنا حذف کرده‌اند.

البته ناگفته نماند که بنای کناری این سوله‌ی جدید ساختمانی باقی مانده از پهلوی دوم و کار یک معمار سوئدی است که پس از انقلاب اسلامی در اختیار کمیته‌ی امداد امام خمینی (ره) قرار گرفته است، هر چند این بنا متروکه است، اما جداره‌ی آن مانند جداره‌ی تعداد زیادی از پلاک‌های خیابان انقلاب ساماندهی و احیا شده‌اند.

این اتفاق در حالی رخ داده است، که از حدود یک سال گذشته پروژه پیرایش و آرام سازی پهنه خیابان انقلاب توسط سازمان زیباسازی آغاز شده و تعداد زیادی از بناهای قرار گرفته در این خیابان ساماندهی شده‌اند.

1437376117313_06

در تماس خبرنگار ایسنا با سید محسن هاشمی، مدیر پروژه‌ی پیرایش و آرام‌سازی پهنه‌ی خیابان انقلاب او نسبت به اتفاق رخ داده برای این بنای تاریخی اعتراض کرد و گفت: ما در پهنه‌ی خیابان انقلاب از خیابان جمالزاده تا خیابان ولی‌عصر (عج)، ۱۸ ساختمان با نمای «وارطان»ی مرمت کردیم و برای آن‌ها پوشش مناسب و پایدار زده‌ایم، دو ساختمان قرار گرفته در ضلع شمالی خیابان انقلاب بین فلسطین و وصال نیز در برنامه بودند، که ناگهان حدود یک ماه پیش با وضعیت جدید بنای قرار گرفته کنار بانک انصار مواجه شدیم.

او افزود: از دی ماه سال گذشته چندین بار برای پیرایش جداره‌ی این بنا به آن‌جا مراجعه کردیم، اما صاحبان آن دائم امروز و فردا کردند و یک روز هم اعلام کردند از شهرداری مجوز دارند و خودشان کار می‌کنند، تا امروز که این بنا به صورت کنونی درآمده است.

به گفته‌ی وی در این پروژه جداره‌ی هر کدام از بناها که ثبت ملی باشند، براساس ضوابط میراث فرهنگی ساماندهی می‌شوند و هر کدام که ثبتی نباشند نیز با حضور بَنّای سنتی و براساس طرح‌های قدیمی انجام می‌شود.

1437376106299_02

به گزارش ایسنا، در شرایطی که سازمان زیباسازی شهرداری تهران به نما، منظر و پیاده‌روها توجه دارد و دیگر بخش‌های شهرداری تمرکزشان به زباله و خودرو است، به نظر می‌رسد حتی این دو نهاد نمی‌توانند با یکدیگر هماهنگ باشند تا در چنین پروژه‌هایی که اعتبار زیادی نیز برای آن پرداخت می‌شود، مجوزها بر یک اساس داده شوند و هر کدام مخالف دیگری عمل می‌کند و ناقص طرح‌های یکدیگر می‌شوند.

http://isna.ir/fa/news/940430154658C

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.