جزیره اسلامی یا جزیره شاهی تبریز

جزیره شاهی یا جزیره اسلامی تبریز با ۲۳ هزار هکتار وسعت بزرگ ‌ترین جزیره دریاچه ارومیه است که در ساحل شرقی دریاچه ارومیه و در فاصله ۷۰ کیلومتری تبریز واقع شده است وجود جزیره سرسبز و خرم با آب شیرین و گوارا (جزیره ۵۴ چشمه دارد) در دریایی شور و تلخ از عجایب و بدایع طبیعت و خلقت است. پرندگانی مانند پلیکان، آنقوت، فلامینگو و سایر پرندگان مهاجر در قسمت های باتلاقی جزیره و سواحل نیزاری آن زندگی می کنند.

جزیره اسلامی تنها جزیره مسکونی و آباد دریاچه در تابستان به صورت شبه جزیره در می آید و روستائیان این جزیره از راه خشکی به تبریز، آذرشهر، گوگان و شبستر رفت و آمد می کنند. در حال حاضر یک رشته جاده خاکی فرعی از جاده آسفالته تبریز- آذرشهر از کنار ایستگاه دام پروری خاصبان به سوی جزیره کشیده شده است. طول جزیره ۲۴ و عرض آن ۱۵ کیلومتر است. جزیره اسلامی منطقه گردشگری است. هفت روستای بزرگ و کوچک در آن موجود است که اهالی آن به زبان ترکی صحبت می کنند و بیشتر به کار کشاورزی اشتغال دارند.

eslami-island

در این جزیره بنادر آق گنبد و گمیچی برای پهلو گرفتن کشتی های باربری و مسافربری در مسیر شرفخانه به گلمانخانه اسکله دارند. در حال حاضر از دو سوی جزیره اسلامی و ارومیه بزرگراه شهید کلانتری ساخته شده است؛ از طریق این بزرگراه، دو استان آذربایجان شرقی و غربی به هم متصل شده اند. از نظر تقسیمات کشوری جزیره اسلامی تابع شهرستان شبستر است.

اما متاسفانه جزیره اسلامی یا جزیره شاهی تبریز بعلت عقب نشینی آب دریاچه ارومیه از حالت جزیره ای خارج شده و فقط نام آن را با خود به یدک می کشد. گفته می شود که هلاکو خان در این جزیره دفن شده است.

39709627

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.