تنگه سوباشی فیروزکوه

تنگه واشی به “تنگه ساواشی” و “تنگه سوباشی” معروف است. واژه سوباشی در زبان آذری به معنای “سرچشمه” و واژه ساواشی به معنای محل برخورد آورده شده است که البته من تنها نقل قول میکنم. تنگه واشی در فاصله تقریبی ۱۷ کیلومتری از شهر فیروزکوه قرار دارد.(فیروزکوه در فاصله ۱۲۵ کیلومتری تهران است).این منطقه در استان تهران و در نزدیکی مرز استان مازندران قرار گرفته.

همچنین فاصله آن از “چشمه آب معدنی خمده” تنها ۳۰ کیلومتر است.
IMG_20150705_014141
مسیر دسترسی:
برای رسیدن به این محل ،پس از خروج از شهر فیروزکوه و طی مسافت ۲ کیلومتر به سمت تهران ، راه آسفالت سمت راست جاده را به سمت تنگه طی مینماییم.تابلو تنگه ساواشی این راه فرعی را کاملا مشخص کرده است.پس از طی مسیر ۱۰ کیلومتر به روستای “جلیزجند” خواهید رسید.(در میانه راه با یک دوراهی مواجه میشوید که راه سمت راست را ادامه دهید همچنین در ورودی روستا نیز با دوراهی دیگری مواجه میشوید که باز هم راه سمت راست را ادامه دهید)

پس از طی ۴٫۵ کیلومتر بعد از روستا به انتهای مسیر ماشین رو میرسیم.در این محل میتوانید اتومبیل خود را درپارکینگ پارک نموده و پیاده روی را آغاز نمایید.از این مکان با طی مسافت تقریبی ۱ کیلومتر به ابتدای تنگه اول میرسید.از ابتدای تنگه اول تا آبشار انتهای راه،مسیری چشم نواز و زیبا را در سه بخش پیش و رو خواهید داشت.

بخش اول : مسیر تنگه اول تا ابتدای دشت ساواشی(حدود ۲۵۰متر)

بخش دوم:راهپیمایی دشت ساواشی(حدود ۱۷۰۰متر)

بخش سوم:مسیر تنگه دوم تا رسیدن به آبشار(حدود ۸۰۰متر)
IMG_20150705_014146
بهتره برای عبور از تنگه ها یا از کفش راحت و ورزشی استفاده کنید و اگر پر شدن آب در کفش برایتان آزار دهنده است میتوانید از دمپایی های لاستیکی که در روستای جلیزجند و درابتدای مسیر پیاده روی توسط افراد محلی فروخته میشود استفاده کنید.

سعی کنید وسایل مختصر و مفیدی همراه خود به آبشار ببرید ،پیشنهاد من اینه که صبح زود راهپیمایی را شروع کنید و تا ظهر به اتومبیل خود برگردید و نهار را در مناظر زیبای ابتدای مسیر بخورید تا زحمت حمل وسایل نهار را تا آبشار به خود ندهید.پشنهاد دیگر این است که افراد سالمند و بچه ها را از مسیر تنگه ها عبور ندهید زیرا عبور از مسیر تنگه های برای این افراد مناسب نیست.

البته میتوانید با کرایه اسب که توسط افراد محلی برای حمل مسافر به کار برده میشود استفاده کنید که بسته به زمان مراجعت شما و انصاف صاحبان اسب ها بین ۱۰ الی ۴۰ هزار تومان خواهد بود.

عکس و متن از :زهرا پورسینا

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.