خشم یونسکو از تخریب محوطه تاریخی ۲۵۰۰ ساله در یمن

خبرگزاری ارک: یونسکو با صدور بیانیه‌ای، تخریب یک محوطه تاریخی ۲۵۰۰ ساله و تحت حفاظت میراث فرهنگی که در جریان حمله هواپیمای سعودی به صنعا پایتخت یمن تخریب شد را محکوم کرد.

به گزارش (ایسنا)، تخریب این خانه تاریخی چند طبقه در منطقه قدیمی پایتخت یمن خشم مسولان محافظت از میراث تاریخی در یونسکو را برانگیخته، در حالیکه دولت عربستان تاکنون پذیرش مسولیت این حمله را نپذیرفته است.

ایرنا بوکووا» دبیر کل یونسکو در واکنش به تخریب این اثر ۲۵۰۰ ساله ی بیانیه‌ای عنوان کرد: عمیقا از فاجعه کشته شدن افراد و همچنین خسارت به قدیمی‌ترین ساختمان اسلامی شهر «صنعا» متاسفم و از طرف‌های درگیر در یمن خواست تا به گنجینه‌های فرهنگی این کشور احترام بگذارند. من از دیدن تصاویر این خانه چند طبقه و باغ اطراف که با خاک یکسان شده بود بسیار شوکه شدم

بوکووا» در ادامه افزود: این میراث در برگیرنده روح مردم یمن و نمادی از تاریخ چند هزار ساله دانش است که متعلق به تمام بشریت است.

در بیانیه یونسکو همچنین آمده است: مناطق آسیب دیده در منطقه قدیمی شهر صنعا از ۲۵۰۰ سال پیش سکونت‌گاه زندگی انسان است که شاهد قدرت، تمول و زیبایی تمدن اسلامی بوده است. شهر قدیمی صنعا دارای بیش از ۱۰۰ مسجد،‌ ۱۴ حمام عمومی و همچنین ۶ هزار خانه‌ای است که بیش از قرن یازدهم میلادی ساخته شده‌اند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در جریان حمله عربستان سعودی به یمن در دو ماه اخیر تاکنون ۲۵۰۰ نفر کشته و بیش از ۱۱ هزار نفر مجروح شده‌اند.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.