تلاش برای احیای رصدخانه مراغه

خبرگزاری ارک: رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تدوین طرح مطالعاتی برای احیای رصدخانه مراغه خبر داد.

منطقه آذربایجان شرقی، مسعود سلطانی‌فر در حاشیه سفر هیئت دولت به آذربایجان شرقی گفت: رصدخانه مراغه یکی از آثار برجسته تاریخی در آذربایجان شرقی است که حفظ و احیای آن برای این سازمان اهمیت دارد.

او با اشاره به اینکه احیا و رونق این اثر ملی یکی از مطالبات نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی و مردم این منطقه است، خاطرنشان کرد: از سال گذشته مباحث بسیاری در مورد این رصدخانه مطرح شد و مردم پیگیر حل مشکلات این رصدخانه بودند ، ولی تعلل سازمان در خصوص اجرای عملیات به این دلیل بود که قصد داشتم پس از بازدید از این مجموعه اقداماتی در این خصوص انجام دهم.

او افزود: تدوین طرح مطالعاتی و بررسی مشکلات آن یکی از الویت های تصمیم گیری این سفر خواهد بود و در اسرع وقت و پس از انجام طرح مطالعاتی عملیات احیا و رونق بخشی این مجموعه انجام خواهد گرفت.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی هدف از سفرهای استانی هیئت دولت را بررسی مشکلات استان ها عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف سفرهای استانی هیئت دولت بررسی مسائل و مشکلات استان ها در حوزه های مختلف است و دستور موکد رییس جمهوری نیز بر اولویت قرار دادن حل مشکلات شهرستان هاست.

وی اظهار کرد: آثار تاریخی یکی از پتانسیل های برجسته جذب گردشگر است و سیاست های سازمان نیز توجه به پتانسیل های موجود در شهرستان هاست.او توسعه و پیشرفت را محدود به مراکز استان ها ندانست و یادآور شد: توسعه شهرستان ها باعث پیشرفت متوازن در استان می شود.

مراغه با دارابودن ۱۶۳ هزار ۸۵۰ نفر جمعیت و ۲۵٫۹۷ کیلومتر مربع مساحت در سال ۱۳۹۰ خورشیدی، دومین شهر بزرگ و پرجمعیت آذربایجان شرقی پس از کلان شهر تبریز به شمار می‌رود.

 این شهر در ۱۳۵ کیلومتری جنوب مرکز استان واقع شده‌ است و از سال ۸۷ طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی به تصویب دولت رسید.

 رصدخانه مراغه در دوره هلاکوخان زیرنظر خواجه نصیر طوسی در شهر مراغه ساخته‌ شد. این رصدخانه روی تپه‌ای در غرب مراغه قرار گرفته است.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.