پژوهش روی باغ‌های تاریخی و مناظر فرهنگی

رییس پژوهشکده بناها و بافت های تاریخی – فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از آغاز روند تهیه‌ی بانک اطلاعاتی مربوط به بخشی از باغ‌های تاریخی، شهرها و روستاها و آثار معماری دست‌کَند در دو استان آذربایجان غربی و شرقی خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهناز اشرفی در این زمینه اظهار کرد: با انجام دو طرح پژوهشی روی بازارهای استان آذربایجان شرقی و بازار کرمان زمینه مناسبی برای راه‌اندازی مقدمات مربوط به ایجاد پایگاه پژوهشی این بازارها فراهم شد.او ادامه داد: در راستای اجرای طرح‌های پژوهشی سال گذشته با تشکیل کارگروه میراث کشاورزی گام‌های موثری در خصوص شکل‌گیری پایگاه میراث کشاورزی برداشته شد.

وی طرح مربوط به کاربرد لیزر در مرمت و نزدیک شدن به تهیه دستورالعمل کاربردی در این زمینه را از دیگر طرح‌های در دست انجام پژوهشکده اعلام کرد.

رییس پژوهشکده بناها و بافت‌های تاریخی – فرهنگی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تهیه و چاپ مقالات علمی مربوط با موضوع میراث فرهنگی را از دیگر برنامه‌های این پژوهشکده در سال گذشته دانست که منجر به تهیه و چاپ ۶ مقاله علمی- پژوهشی، ۶ مقاله علمی – ترویجی و ۱۵ مقاله در سایر مجلات علمی شده است.

اشرفی تهیه و آماده‌سازی دو کتاب شامل مجموعه مقالات نخستین همایش معماری دست‌کند و کتابی با موضوع منظر باغ را از نتایج فعالیت‌های پژوهشگران این پژوهشکده در حوزه‌ی انتشار بیان کرد.

او از دیگر فعالیت‌های مهم این پژوهشکده را چاپ تنها مجله علمی- ترویجی مربوط به موضوع میراث فرهنگی یعنی مجله اثرعنوان کرد که دبیرخانه این مجله در سال گذشته موفق به چاپ ۵ شماره ۶۱ تا ۶۵ در یک سال شده است.

وی با اشاره به برگزاری ۶ نشست تخصصی – علمی در سال گذشته، افزود: گرفتن مجوز برای دومین همایش بین‌المللی معماری دست‌کَند از کمیسیون فرهنگی دولت و راه اندازی سایت همایش و اعلان فراخوان از دیگر اهم فعالیت‌های این پژوهشکده است.

براساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، طرح پژوهشی باغ‌های تاریخی و مناظر فرهنگی، یکی از ۱۵ طرح پژوهشکده بناها و بافت‌های تاریخی – فرهنگی.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.