دستور تخریب بخش های باقیمانده از کاروانسرای شیراز صادر شد

بخش های باقیمانده از کاروانسرای تاریخی بافت قدیمی شیراز که اکنون به عنوان نانوایی از آن استفاده می شود، باید تا ۵ روز دیگر تخلیه شود چون قرار است تخریب شده و به جای آن مجتمع تجاری بسازند.

بهنام زند مالک نانوایی به خبرنگار مهر، گفت: اوایل خردادماه به ما اعلام کردند که باید این مکان را تخلیه کنیم چون در طرح توسعه حرم شاهچراغ قرار گرفته و باید به مرکز فرهنگی یا تجاری تبدیل شود. وی گفت: این مغازه تا سالها قبل و چندین نسل قبل، کاروانسرا بودو اکنون از پدرانم به من ارث رسیده است. هنوز معماری و طاق های ضربی آن باقیمانده است، اما این مغازه در فهرست میراث ملی ثبت نیست.

این مالک بیان کرد: خانه های اطراف کاروانسرای شیراز در حال تخریب هستند و می خواهند این مغازه را به قیمت ۸۵۰ میلیون تومان بخرند، در حالیکه راضی به فروش آن نیستیم، چون هم یادگار پدران من از سالهای گذشته است و هم در این بنای تاریخی ۷ نفر کار می کنند، بنابراین با فروش آن نه تنها از کار بیکار می شویم، بلکه این اثر نیز از بین خواهد رفت.  مالک نانوایی نزدیک به بازار حاجی ها گفت: خانه ها و مغازه های تاریخی اطراف حرم شاهچراغ(ع) را به قیمت پایین خریداری کرده و به قیمت گزاف به عنوان واحد تجاری می فروشند. وی افزود: تا دوشنبه هفته دیگر اعلام کرده اند که باید مغازه تخلیه شود، اما هنوز تعدادی کیسه آرد داریم که باید تا آن موقع پخته شود. ما مجبور به تخلیه شدیم.  برخی دیگر از مالکان بناها در محدوده بافت تاریخی گفته اند به اندازه قیمت خانه پول می دهیم ولی اجازه بدهید خانه مان سالم بماند،  منتهی درخواستشان را قبول نکردند.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.