در ماه مبارک رمضان به کجا سفر کنیم؟

اگر قصد دارید ماه رمضان امسال را در شهری دیگر یا یکی از کشورهای اطراف بگذرانید پیش از هر چیز راهنمای گردشگری ایده‌آل در ماه‌رمضان را مرورکنید.

اگر قصد دارید ماه رمضان امسال را به دلیل سفر یا برنامه خانوادگی در شهری دیگر یا یکی از کشورهای اطراف بگذرانید پیش از هر چیز راهنمای گردشگری ایده‌آل در ماه‌رمضان را مرور کنید تا با آشنایی با اماکن گردشگری و ویژگی‌های هر شهر بهترین انتخاب را برای گذراندن روزهای ماه مبارک رمضان در کنار خانواده‌تان انتخاب کنید.

به مشهد می‌روید

شله‌های کوه‌سنگی را از دست ندهید

3309

اگر تا به حال قسمت‌تان شده باشد که ماه رمضان را در مشهد مقدس و در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) سپری کنید حتما با حضور پرشور روزه‌داران در حرم مواجه شده‌اید. اگر قسمت بود و امسال هم به مشهد سفر کردید بعد از آنکه به زیارت امام رضا(ع) رفتید و راز و نیاز کردید؛ حتما سری به کوچه و پس کوچه‌های اطراف حرم بزنید و برای یک بار هم که شده روزه‌تان را در رستوران‌های اطراف حرم باز کنید و طعم آش شله‌قلمکار مشهدی‌ها را بچشید.

اگر فرصتی دست داد در یکی از شب‌ها به کوه‌سنگی و طرقبه که از معروف‌ترین تفریح‌گاه‌های مشهد است بروید و کباب چنجه، برگ و دیزی‌های مشهد را تجربه کنید. علاوه بر آش شله‌قلمکار مشهدی که گوشت فراوانی در آن وجود دارد و یک غذای مقوی و مغذی برای شام روزهای روزه‌داران محسوب می‌شود، دیگچه مشهدی هم در شب‌های رمضان بسیار پرطرفدار است. این غذا که به عنوان نذری هم در شب‌های قدر یا محرم و صفرتوسط مردم تهیه می‌شود چیزی شبیه شیربرنج است که قوام بسیار بیشتری دارد. مشهدی‌ها این غذا را از برنج، هل، شکر ، خلال پسته و زعفران فراوان تهیه می‌کنند و آن را غذایی مفید و مغذی برای روزه‌داران می‌دانند.

اگه به ارومیه سفر می‌کنید

این حلوای ترکی را امتحان کنید

Picture8

مردم ارومیه مانند مردم تهران در شمال شهر خود فضایی مانند دربند و درکه تهران دارند.  این محل که به نام تفرجگاه «بند» در ارومیه معروف است در امتداد خیابان شهید بهشتی ارومیه قرار دارد و منطقه‌ای کوهستانی است که رودخانه‌ای خروشان و خوش‌‌آهنگ در دل آن جاری است. مردم زیادی در شب‌های ماه مبارک رمضان به این تفرجگاه می‌روند و بعد از پیاده‌روی در یک مسیر خوش آب و هوا به رستوران‌ها و سفره‌خانه‌هایی می‌رسند که عطر خوش انواع غذاهای خوش آب و رنگ ترکی و ایرانی در آن به مشام می‌رسد.

آش دوغ، حلوای گویماخ و حلوای هویج از معروف‌ترین غذاهایی است که در رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های تفرجگاه بند در ارومیه سرو می‌شود و حلوای گویماخ از معروف‌ترین‌شان است. حلوایی خانگی که با روغن حیوانی، آرد، گردو و شیره انگور تهیه می‌شود و طعم و عطر شیرین و دلپذیری به سفره‌های ماه رمضان روزه‌داران می‌دهد…

اگر به شیراز سفر می‌کنید

به چهار‌راه حافظیه سر بزنید

49_big

چهارراه حافظیه شیرازو شاه‌چراغ از معروف‌ترین و پررفت‌و آمدترین مکان‌های شیراز در ماه رمضان است که غالبا میزبان مردم روزه دار شیراز و مسافران این شهر است. مردم زیادی بعد از زیارت شاه‌چراغ و حافظیه برای باز کردن روزه‌شان به سفره‌خانه‌های سنتی اطراف این مرکز واقع درخیابان احمدی و خیابان حافظیه می‌روند و بدون تردید پیش از هر چیز آش سبزی یا آش کارده را سفارش می‌دهند که از جمله آش‌های مغزی با گوشت فراوان و سبزی‌های تازه مثل تره و ترخون تهیه می‌شود. این آش در شب‌های ماه رمضان و روزهای مذهبی دیگر مثل تاسوعا و عاشورا به صورت نذری بین مردم پخش می‌شود.

علاوه بر آش سبزی، تره‌حلوا و حلوای کاچی شیراز در شب‌های ماه رمضان از جمله پرطرفدارترین غذاها محسوب می‌شود. علاوه‌بر این، بسیاری از روزه‌داران در شب‌های ماه مبارک رمضان گشتی در باغ ارم و فضای سبز و فرح‌بخش دروازه قرآن می‌زنند و از طعم خوش تره‌حلوای شیرازی و عرق‌های گیاهی خوش عطرو پرخاصیت شیرازی مانند عرق بیدمشک، عرق نسترن و بهارنارنج لذت می‌‌برند.

به تبریز سفر می‌کنید؟

به زیارت امامزاده سید حمزه بروید

emamzade-hamze-tabriz-sazesafar-51-538x218

امامزاده سیدحمزه در محله سرخاب و ضلع جنوب‌شرقی تقاطع خیابان ثقه‌الاسلام و خیابان عارف تبریز قرار دارد که نسبش به امام موسی‌بن‌جعفر(ع) می‌رسد. این حرم که آینه‌کاری زیبا و کتیبه‌هایی به خط نستعلیق دارد یکی از مراکز زیارتی تبریز است که در شب‌های ماه مبارک رمضان به‌خصوص شب‌های قدر بسیار پرجمعیت و شلوغ است. آش شیر تبریز یکی ازغذاهای گرم و خوشمزه‌ برای وقت افطار در تبریز است که در بسیاری از رستوران‌های سنتی تبریز به وقت افطار سرو می‌شود.

گندم، شیر، گردو و کشمش مواد اولیه این آش است و به همین دلیل آن را به یک غذای مفید، مغذی و مناسب برای افطار روزه‌داران تبدیل کرده است. اگر تصمیم دارید افطار را در فضایی لوکس در کنار خانواده به سر کنید، می‌توانید به رستوران سنتی چهارباغ واقع در سه‌راه سردرود بروید و از میز افطاری خوش آب و رنگ آن که در محیطی زیبا و آرامش‌بخش در کنار آبشاری زیبا تعبیه شده سر بزنید.

اما اگر دوست دارید درفضایی سرسبز و رؤیایی اما ساده و صمیمی روزه‌تان را باز کنید می‌توانید به پارک ایل‌گلی یکی از معروف‌ترین پارک‌های تبریز سر بزنید که هم در زمان افطار و هم بعد از افطار بسیار طرفدار دارد.  اطراف این پارک مغازه‌ها و دکه‌هایی وجود دارد که در زمان افطار انواع و اقسام غذاهای تبریزی و خانگی مانند سوپ خامه‌ای، آش‌رشته، کوفته، دلمه، آش آبغوره، نان و شیرینی خانگی و انواع مرباهای خوش‌رنگ مثل مربای گل‌خیار و پوست هندوانه را تهیه کنید و در کنار خانواده میل کنید.
به اصفهان سفر می‌کنید

افطار تا سحر را در کنار زاینده‌رود را تجربه کنید

IMG10401772

شاید باورتان نشود اما در شب‌های ماه‌رمضان به جز شب‌های قدر نمی‌توانید شبی‌ را پیدا کنید که روزه‌داران بعد از افطار در کنار زاینده‌رود جمع نشوند و در کنار زاینده‌رود روزه‌شان را باز نکنند. مردم زیادی در اصفهان هستند که در بسیاری از شب‌های ماه رمضان شب تا سحر را در کنار زاینده‌رود می‌گذرانند و با خوردن حلیم‌بادمجان‌های معروف و آش شله‌قلمکار اصفهان افطار می‌کنند. حلیم‌عدس، حلیم شیر، نان گندم، خورش ماست و بریونی از دیگر غذاهای اصفهانی است که در اغلب رستوران‌ها و مراکز گردشی اصفهان برای روزه‌داران آماده می‌شود.

رستوران شهرزاد در خیابان چهارباغ عباسی یکی از رستوران‌های معروف اصفهان است که در شب‌های ماه رمضان منوی افطار متنوع و ویژه‌ای دارد. رستوران گردان هتل آسمان اصفهان نیز یکی دیگر ازمراکز دیدنی اصفهان است که باز کردن روزه در فضای شاد و فرح‌بخش آن خاطره‌ای به یادماندگی را برای شما و خانواده‌تان رقم می‌زند.

با این تفاسیر اگر دل‌تان خواست خانواده‌تان را به صرف یک افطاری متفاوت در شب‌های اصفهان دعوت کنید، پیشنهاد می‌کنیم به مرکز تفریحی و گردشگری کوه‌صفه بروید و در رستورانی که بالای کوه قرار دارد به‌دور از شلوغی و هیاهوی شهر روزه‌تان را باز کنید. اصلا نگران نباشید برای بالارفتن از این کوه می‌توانید روی کمک ون‌هایی که آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند، حساب کنید.

به رشت می‌روید

آش مادربزرگ را بچشید

rasht_5117

اگر در روزهای ماه مبارک رمضان به رشت سفر می‌کنید حتما از محله چله‌خانه دیدن کنید. در این محل که یکی از محله‌های قدیمی رشت است آش‌فروشی معروفی وجود دارد که در شب‌های رمضان صف‌های بلندی مقابل آن بسته می‌شود. این آش که با سبزی‌های محلی و تازه تهیه می‌شود عطر و طعمی به یاد ماندنی دارد و یکی از بهترین و سبک‌ترین غذاها برای باز کردن روزه در وعده افطار است.

علاوه بر این آش معروف، شیرینی خوش‌مزه‌ای در گیلان پخت می‌شود که به رشته خوشکار معروف است.  این شیرینی که به صورت ورقه‌ای و با رشته‌های (خمیر برنج) به صورت مشبک در روغن سرخ می‌شود در بیشتر مغازه‌ها، قنادی‌ها و حتی رستوران‌های رشت در ماه رمضان قابل تهیه است. استقبال از این شیرینی در شب‌های رمضان در گیلان به حدی است که بسیاری از مغازه‌ داران در ماه رمضان در کنار بساط خود این شیرینی را به مردم عرضه می‌کنند یا به طور موقت در ماه رمضان کار خود را تغییر داده و به فروش رشته خوشکار مشغول می شوند.

در کنار این خوراکی‌ها فرنی هم طرفداران خاص خودش را در شب‌های ماه رمضان دارد. یک فرنی مخصوص گیلانی که از شیره برنج ساییده شده، گلاب، هل، شیر و دارچین تهیه می‌شود. این فرنی یکی از محبوب‌ترین غذاها برای باز کردن روزه در میان خانواده‌های گیلانی است.

به مالزی سفر می‌کنید

به خیابان بینتانگ سر بزنید

1 (30)

اگر برای یک سفر کاری یا تفریحی تصمیم گرفتید ماه رمضان را در مالزی بگذرانید تجربه‌ای بسیار متفاوت خواهید داشت. روزه‌داری در مالزی و در کنار مسلمانان روزه‌دار مالزی حس و حال متفاوتی دارد.  انتخاب بسیاری از مردم مالزی با نزدیک‌شدن زمان افطار، غذاها و خوراکی‌های سنتی است. به همین دلیل است که در وقت افطار بسیاری از رستوران‌ها و سالن‌های غذاخوری در مالزی که غذاهای سنتی مالزی را سرو می‌کنند، مملو از جمعیت می‌شوند.

کیک برنج، سوپ سیب‌زمینی شیرین، کباب میگو و گوشت گاو از جمله غذاهای پرطرفدار در مالزی است که مردم در وعده افطار سفارش می‌دهند. اگر مقصد شما کوالالامپور پایتخت مالزی است حتما سری به خیابان «بینتانگ» بزنید و یک شب روزه خود را با غذاهای مالایی در یکی از رستوران‌های سنتی این خیابان باز کنید. در ضمن فراموش نکنید که از مسجد جامع این شهر و سوپرمارکت‌های مسلمانان هندی در این خیابان دیدن کنید و با آداب و روسوم آنها آشنا شوید.

به دوبی می‌روید

افطاری با نان زعتر را تجربه کنید

zatar1

اگر رمضان امسال را در دوبی می‌گذرانید حتما به محله دیره دوبی سر بزنید، در این محل رستوران‌های مختلف و لوکسی وجود دارد. در این رستوران‌ها می‌توانید علاوه بر حلیم، حلوا و آش‌های متنوع از نان زعتر یکی از معروف‌ترین نان‌های روغنی دوبی نیز به همراه چای طعم‌دار و عطری بخورید. رستوران صدف یکی از معروف‌ترین این رستوران‌ها در دیره دوبی است که نزدیک به محل اقامت بسیاری از ایرانی‌های ساکن در دوبی و مسافران ایرانی مستقر در هتل‌هاست. شما می‌توانید علاوه بر صرف افطار در این رستوران از مرکز خرید صدف در سیتی‌سنتر دیره دوبی دیدن و احیانا سوغاتی‌های خود را از این مرکز بزرگ تهیه کنید.

منبع: مجله زندگی ایده آل

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.