استفاده خلاقانه از آینه در بیابان‌ها و پله‌های ایران

یکی از اولین مکان هایی که در معماری آن از آینه استفاده شده، کاخ تاچارای تخت جمشید بود. سنگ های براق چنان صیقل داده می شدند تا سطح آن ها منعکس  کننده شده و اندازه و زیبایی کاخ صد چندان به نظر برسد.

پروژه “بهشت روی زمین” اثر هنرمند و طراح مفهومی ایران به نام “شیرین عابدینی راد” است که در آن بازگشت به مفهوم دوبرابر کردن فضا و نور بود. در این پروژه شکل های هندسی اولیه و ترکیب متقارن از آینه ها بر روی پلکان های سیمانی قرار داده  شدند.

این هنرمند خلاق می گوید: برای من استفاده از آینه جزء جدایی ناپذیر در خلق بهشت است. آینه نماد نور و روشنایی است یک مفهوم عرفانی مهم در فرهنگ ایران زمین. هنگامی که حضار در بالای پله ها می ایستند و به پایین می نگرند، با یک توهم نوری چهره به چهره مواجه می شوند که نور خود و در نتیجه معنویت فضا را افزایش می دهند. آسمان آبی در زمین آمیخته شده، به مانند یک استخر، و حس پریدن بسوی نور و معنویت در حضار القا می شود.

در پروژه “یادگار (Evocation)” وی هدفی چالشی در مقابله با یکی از بزرگترین مشکلات کشور یعنی کمبود آب دارد. نصب و راه اندازی آینه ها تداعی کننده استخر آب در پهنای شن و ماسه بیابان است. در این اثر قابل ستایش وی یک توهم ایجاد  می کند و رابطه ذهن انسان و عناصر طبیعت را به چالش می کشد.

پروژه یادگار (Evocation)

Heaven-on-Earth5__880

Heaven-on-Earth8__880

Heaven-on-Earth9__880

Heaven-on-Earth10__880

بهشت روی زمینHeaven-on-Earth__880

Heaven-on-Earth1__880

Heaven-on-Earth4__880

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.