دودکش های پریان یکی از جاذبه های عجیب ترکیه

کاپادوکیا یکی از جاذبه های اسرارآمیز کشور ترکیه است که به خاطر صخره های طبیعی عجیب و شگفت انگیز و میراث تاریخی منحصر بفرد خود در ترکیه و جهان معروف است . صخره های عجیب این منطقه که بر اثر فرسایش باران و رودخانه ها و آتشفشان ها بوجود آمده اند، یکی از جاذبه های گردشگری ترکیه به شمار می رود. از جمله این مکانها صخره های عجیب روستای گورمه است که در میان مخروط های آتشفشانی قرار دارد و به آن دودکش پریان می گویند.

71c89ffd-ba39-4c7c-9ff7-d7fbbebe44c3 peri_bacalari

دودکش های مخروطی شکل در انواع نوک تیز، ستونی، قارچ مانند و کلاه مانند در این منطقه بصورت پراکنده به چشم می خورند. دودکش پریان به علت فرسایش بادی و آبی دو لایه آتشفشانی مختلف به وجود آمده اند یک لایه کلفت از سنگ توف (خاکستر آتشفشانی جامد) با لایه ای نازکتر از بازالت که نسبت به فرسایش مقاومتر است. چون کنده کاری در سنگ توف آسان است، بسیاری از این دودکش ها در کاپادوکیا در طی قرن ها توخالی شده اند. زیرا در داخل آنها خانه، کلیسا و انبار ساخته می شد و امروزه به یکی از جاذبه های کشور ترکیه تبدیل شده است و بسیاری از توریست ها و البته باستان شناسان یا زمین شناسان این محل را منطقه ای خاص می پندارند و معمولا گردشگران ترکیه استقبال خوبی از آنها می کنند.

Turkey_Goreme_phallic_fairy_chimneys_4b2de55f788f4f37bb050ba9535fab5f

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.