تالاب ماهی آباد میانه

در ۲۰ کیلومتری شمال میانه، تالاب زیبایی به نام “ماهی آباد” وجود دارد که در مواقع پرآبی مکانی آرامش بخش را برای پرندگان مهاجر فراهم کرده است.

تالاب ماهی آباد که به “مئی هاوا” نیز مشهور است، در موقعیت جغرافیایی N373309 E474232 در استان آذربایجان شرقی واقع شده و یک تالاب فصلی است.

این تالاب که مصارف کشاورزی دارد، در روستای مئی هاوا واقع شده است. این روستا در شمال شهرستان میانه نزدیک کوه بوزقوش قرار گرفته و قدمت آن به زمان مادها و قبل از آن می رسد.

تالاب ماهی آباد (1)

شاید بگویید معنی نام مئی هاوا چه چیزی می تواند باشد! مئی هاوا هم به معنی محل استراحت و خوش گذرانی و هم به معنی داشتن آب هوای مناسب.

دلیل این نامگذاری نیز به دوره مادها برمی گردد. در زمان حکومت مادها این منطقه از رونق خوبی برخوردار بوده، شهر میانه نیز یکی از شهرهای بنا شده در آن زمان است و جزء شهرهای پر رفت و آمدی برای سران حکومت و قبایل دوره مادها به شمار می آمد. این افراد جهت استراحت و خوش گذرانی به مکان خوش آب و هوایی نیاز داشتند که یکی از اماکن تفریحی آن روزها تالاب ماهی آباد بود کم کم روستایی را جهت استراحت بنا نهادند و خود به خود “مئی هاوا” نام گرفت.

به روایتی دیگر دلیل این نامگذاری به خاطر وزش بادی است که از سمت شرق به سمت غرب می وزد، این نام را بر این منطقه نهاده اند؛ چرا که اکثر مواقع در این روستا باد از سمت شرق به غرب می وزد. در زبان ترکی به این باد “مه” می گویند. و وزیدن این باد برای کشاورزی مفید است. بر عکس بادی که از غرب به شرق بوزد برای کشاورزی مفید نمی باشد . احتمال اینکه به این دلیل اسم این مکان را مه هاوا گفته باشند هم بعید نیست.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.