کلیبر میزبان بیست‌ودومین جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر آذربایجان‌شرقی

محمدحسین آل‌هاشم، مدیرکل امور عشایر استان آذربایجان‌شرقی از برگزاری بیست و دومین جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر آذربایجان‌شرقی در ۱۸ اردیبهشت و در شهرستان کلیبر خبر داد.

محمدحسین آل‌هاشم گفت: جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر همه ساله به مناسبت آغاز کوچ بهاره عشایر در شهرستان کلیبر برگزار می‌شود که امسال نیز همچون سال‌های گذشته با توجه به برگزاری جلسات و هماهنگی‌های به عمل آمده روز جمعه ۱۸ اردیبهشت ماه در شهرستان کلیبر، بخش آبش‌احمد، روستای عشایری نجف تراکمه قشلاق هارنا ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است در جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر آذربایجان‌شرقی علاوه بر برگزاری مسابقات اسب سواری (مردان و زنان عشایر) برنامه‌های متنوعی همچون طناب‌کشی، دومیدانی، ورزش‌های محلی و برپایی و تزئین‌ آلاچیق عشایری و نیز پخت نان سنتی، آش دوغ محلی و تولیدات دامی و صنایع‌دستی عشایری به نمایش گذاشته می‌شود.

جشنواره عشایر (2)

جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر آذربایجان‌شرقی جلوه‌ای خاص از توجه نظام و دولت به ورزش روستایی و عشایری و ایجاد شور و نشاط است.

جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر آذربایجان‌شرقی با نظارت و حمایت استانداری آذربایجان‌شرقی، اداره کل امور عشایر استان و همکاری اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی، فدراسیون ورزش‌ها و بازی‌های سنتی و بومی و محلی کشور، فرمانداری شهرستان کلیبر، صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی و هیئت ورزش‌های سنتی و بومی و محلی و سوارکاری استان، سپاه استان و سایر دستگاه‌های اجرایی در برگزاری مطلوب این جشنواره فرهنگی و ورزشی برگزار می‌شود.

در طول این مسابقات برپایی آلاچیق و کوچ نمادین عشایر برگزار خواهد شد و غرفه‌هایی برای عرضه تولیدات و توانمندی‌های عشایر ایجاد می‌شود.

جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر آذربایجان‌شرقی

عشایر دوره قشلاقی استان آذربایجان‌شرقی عمدتا متعلق به ایل ارسباران قره‌داغ هستند و وجه تسمیه آنان ماخذ از نام (ارسباران) سرزمینی است که در آن زندگی می‌کنند.

ارسـباران – قره‌داغ منطقه مهم جغرافیائی در آذربایجان شرقی است که از شمال، شـمال‌غربی و شمال‌شرقی به رودخانه ارس، از غرب به شهرستان‌های مرند و جلفا و از جنوب به شهرستان‌های هریس و تبریز و از شرق و جنوب‌شرقی به استان اردبیل محدود می‌شود. و وسعت آن حدود ۹ هزار کیلومتر مربع بوده و جنگل‌های غنی ارسباران نیز در این منطقه واقع است.

ایل ارسباران – قره‌داغ دارای ریشه قومی و تاریخی مشترکی با ایل ائلسون (شاه‌سون) بوده و تا دوره قاجار دارای نظام ایلی مشترک بودند از این رو برای اطلاع از سابقه تاریخی ایل ارسباران – قره‌داغ باید به تاریخچه ایل ائلسون مراجعه کنیم.

امروزه به آن تعداد از طوایف که در قسمت غرب دشت مغان (دره رود) استقرار داشته و ییلاقات آنها عمدتا در ارتفاعات اطراف مشکین شهر، اردبیل و قسمتی از سراب واقع است را متعلق به ایل ائلسون می‌دانند.

هنگامی‌که سرزمین پهناور ایران دچار هرج و مرج و آشوب بوده و هر کدام از امرای تیموری و آق‌قویونلوها گوشه‌ای از این سرزمین را مقر حکمروایی خود کرده بودند اسماعیل میرزا که بعدا به شاه اسماعیل معروف شد توانست با سرکوب آق‌قویونلو‌ها در سال ۹۰۷ هجری قمری بنیان حکومتی را استوار سازد که حدود دو قرن و نیم ادامه یافت.

 جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر آذربایجان‌شرقی

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.