پل ونیار

پل ونیار تبریز یکی از پلهای تاریخی شهر تبریز است، این پل مربوط به دوران صفویه است و در ۵۰۰ متری ضلع غربی روستای ونیار قرار دارد.

این پل دارای سه دهنه بوده و مصالح آن سنگ تراش و آجر با ملات گچ و آهک می باشد. کف پل، سنگ فرش بوده که بعدها آسفالت شده است. پل ونیار، دارای دو طاق جناغی و یک طاق رومی می باشد. کافه پوش های پل با سنگ لاشه اجرا شده است. پل بر روی رودخانه آجی چای قرار دارد.

جا به جایی پل ونیار هریس با آبگیری سد شهید مدنی تبریز

معاون اول رئیس جمهور در سفری دو روزه وارد تبریز شده و چند پروژه با حضور او به بهره برداری می رسند. سد شهید مدنی تبریز یکی از این پروژه هاست. سد شهید مدنی تبریز، گنجایش ۳۶۱ میلیون متر مکعب آب را داشته و با بهره‌برداری از این سد ۲۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی منطقه دشت تبریز زیر پوشش آبیاری قرار می گیرد.

این سد چون در کنار روستای ونیار از توابع بخش خواجه شهرستان هریس ساخته شده به پل ونیار نیز موسوم است.

در کنار این روستا پلی تاریخی وجود دارد که به پل صفوی اهر موسوم است و پل ونیار هریس نیز اخیراً گفته می شود. این پل گفته می شد که با آبگیری سد شهید مدنی به زیر آب می رود و در این ارتباط اخیراً رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی از جا به جایی این پل تاریخی خبر داده و گفته بود این پل با بهره‌برداری از سد خداآفرین به زیرآب می‌رود که با توجه به تاریخی بودن این پل، عملیات انتقال آن صورت می‌گیرد. البته منظور تراب محمدی سد شهید مدنی است چون سدخداآفرین بر روی رود ارس ساخته شده است.

با این همه هنوز جزئیات جا به جایی پل ونیار هریس اعلام نشده است.

ونیار

پل-ونیار

پل-ونیار-1

پل ونیار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.