نگاهی به رازلیق دامنه تاریخی سبلان

دهستان رازلیق یکی از دهستان های شهرستان سراب واقع در استان آذربایجان شرقی ایران است.

رازلیق به دلیل قرار گیری در دامنه کوه های سبلان آب و هوایی سالم و شادی بخش دارد. مراتع خرم محصول آب و هوای ییلاقی مردم این منطقه را کشاورزان و گله دارانی توانا بار آورده است.

رازلیق به دلیل کتیبه و قلعه رازلیق از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است.

کتیبه اوراتویی رازلیق

کتیبه اورارتویی مشهور به کتیبه رازلیق در ۱۱ کیلومتری شهر سراب بر سینه سلسله کوههای شمال سراب بر روی صخره ای از سنگ خارا خودنمایی میکند.

کتیبه منسوب به شاه اورارتویی آرگیشتی یکم در ابعاد ۸۰ در ۱۲۰ سانتی متر در ارتفاع ۳ متری قرار دارد که در زیر آن سکویی ایجاد شده است که برای دسترسی به کتیبه بایستی از آن گذشت ویرانه هایی پلکان دسترسی در پای آن قرار داد.

کتیبه رازلیق در سال ۱۹۷۱ توسط باستان شناس آلمانی خوانده شد.ترجمه به فارسی متن این سنگ نبشته میخی اوراتویی به شرح زیر می باشد :

به حول و قوه ( خالدی ) آرگیشتی روسا هینی گوید : من به سرزمین آرهو لشکر کشیدم. من سرزمین اولوشو و سرزمین برقو را تسخیر کردم. من تا کنار رودخانه مونا رسیدم و از آنجا برگشتم. من سرزمین گیردو و گتوهائی و توایشیدو را تسخیر کردم. شهر روتومنی را من گرفتم. سرزمین هائی را که من تسخیر کردم تحت باج خود قرار دادم. این قلعه را بزور گرفتم و دوباره برقرار ساختم. من آن را آرگیشتی ایردو نامیدم تا بخاطر تقویت بیا ای ئی ( اورارتو ). برای مطیع ساختن سرزمین های دشمن. تا به حول و عظمت ( خالدی ) آرگیشتی بزرگ. شاه، شاه جهان، شاه شاهان، خداوندگار شهر توشپا

آرگیشی می گوید : هرکس نام مرا محو کند یا به این کتیبه خسارتی وارد بیارد امیدوارم خدایان ( خالدی ) ته ای شه با ( شیوانی ) او را زیر خورشید براندازد. همچنین کشف دو قطعه شیشه، یک قطعه ابزار سنگی، دو قطعه اکسید آهن و دو عدد استخوان، یک قطعه سکه مربوط به قرن پنجم هجری قمری و نیز تعدادی سفالینه‌های لعاب‌دار و بدون لعاب مربوط به قرن چهارم و پنجم هجری.

کتیبه رازلیق

در کنار کتیبه آثار قلعه ی فراموش شده رازلیق که یکی از دژهای دوره حکمرانی پادشاهان اورارتویی در هزاره اول قبل از میلاد به چشم می خورد. قلعه رازلیق در سال ۱۳۸۷ با شماره ۲۲۵۴۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

درمان داشی

از دیگر برجستگی های رازلیق فراوانی آب در روزگاران گذشته در این منطقه است آسیاب های فراوانی در آن قرار دارد که عهده دار تولید آرد و روغن کرچک منطقه بودند که چند نمونه از درمان داشی (سنگ های آسیاب) مربوط به دوران کهن در این منطقه یافت می شود.

 

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.