قلعه نودوز یکی از قلعه‌های تاریخی ارسباران

منطقه ارسباران مملو است از قلعه های تاریخی که هر کدام از آن ها سالانه پذیرای هزاران نفر گردشگری و علاقمند به آثار تاریخی است. قلعه پشتاب، قلعه بابک و قلعه جوشین از جمله قلعه های ارسباران هستند.

نودوز، نقدوز و قلعه داغ نام یکی از قلعه های تاریخی ارسباران، مربوط به دوره ساسانیان است. قلعه نودوز در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر اهر و بر فراز قله کوهی مرتفع مشرف بر رودخانه‌ اهرچای احداث شده است.

ارتفاع برج این قلعه ۱۱ متر است و با سنگ‌های تراش خورده رسوبی به رنگ‌های آجری و زرد و با ملاط گچ و آهک بنا شده است. ورود به این قلعه فقط از یال شمالی کوه امکانپذیر است.

نودوز (1)

اغلب برج‌ها و دیواره‌ها با تکیه بر بدنه‌ سنگی کوه استوار شده‌اند و امکان نقب‌زنی به داخل قلعه را به حداقل رسانده‌اند. قسمت بالای دیواره‌ها با خشت و گل ساخته شده که به مروز زمان از بین رفته و چندین متر از ارتفاع آن کم شده است.

کاربری قلعه نودوز نظامی بوده و بر کوهستان های اطراف خود تسلط کافی دارد.

این قلعه دارای دو برج و یک دیوار مدور است که دو برج را به یکدیگر متصل می کند و در زیر آن برج دیگری واقع بوده که قسمت هایی از آن خراب شده و از بین رفته اند.

نودوز (2)

گفتنی است که در دوره اسلامی و احتمالا اوایل اسلام تاسیسات دیگری از خشت خام بر فراز قلعه ساخته شده است. باران های مداوم، خشت های گلی را فرسوده کرده و از بین برده است به طوری که تنها اثری از آن ها باقی مانده است. قلعه فقط در بخشی که به جاده و گردنه مشرف است، تاسیساتی دارد. سوی دیگر آن دره بسیار عمیق و وحشتناکی است که راه به جایی ندارد.

قلعه نودوز در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۴۵ با شماره ثبت ۶۲۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اما متاسفانه عدم رسیدگی و مرمت و بازسازی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باعث تخریب این قلعه می شود.

 نودوز (5)

نودوز (6)

نودوز (7)

نودوز (4)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.