شهر کلوانق

کلوانق یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان هریس قرار دارد.

کلوانق شهری است از شهرهای شهرستان هریس که بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ به عنوان دومین شهر پرجمعیت شهرستان هریس، دارای ۶۳۴۴ نفر جمعیت می‌باشد.کلوانق دارای جمعیتی در حدود هفده هزار نفر می‌باشد و دارای ۲۱ کارخانه صنعتی و تو لیدی می‌باشد ویکی از شهرهای مهم و صنعتی شهرستان هریس می‌باشد.

این شهر به علت قرار گرفتن در بین شهرهای بخشایش از طرف غرب و شهر زرنق از سمت شرق، بهترین موقعیت را جهت دارا بودن بخشداری به خود اختصاص داده است. اکثر قریب به اتفاق مردمان این شهر به کشاورزی، آرماتوربندی، قالب بندی بتنی ساختمان و تعداد اندکی نیز به دامداری اشتغال دارند. وسعت زمین های حاصلخیز این شهر در بین سایر شهرهای شهرستان هریس بی همتا و از لحاظ مرغوبیت خاک و مقدار آبهای زیرزمینی موقعیتی استثنایی را دارا می‌باشد.

دارای یک گورستان قدیمی که حدود ۱۵۰۰سال قدمت تاریخی می‌باشد و همچنین سنگهایی که ایات قران در ان به خط تقریباً نااشنا درج شده‌است در این مکان وجود دارد . تاکنون بعلل متفاوت از جمله سیل و زلزله سه بار (حداقل) تغییر مکان داده‌است. وجود سنگ های بزرگ که دارای خطوط عربی و اسلامی فراوانی است، نشان از قدمت بلند این شهر دارد.

بزرگترین افتخار کلوانق، تقدیم ۸ شهید بزرگوار بسیجی در جنگ تحمیلی است که به عنوان داوطلب در مقدم ترین خط جبهه‌ها با رشادت تمام به سنگر سازی برای رزمندگان اسلام همت گماشته و خون پاک خود را فدای میهن کرده اند. عبور مهرانرود از حاشیه جنوبی این شهر، جلوه زیبایی از طبیعت سبز را در طول مسیر این رود در کلوانق بوجود آورده است.

از بزرگترین افتخارات این شهر، می‌توان به اشتغال جوانان آن و وجود کمترین جرم و جنایت در بین شهرهای شهرستان اشاره داشت. چرا که جوانان این شهر اغلب در شهرهای مختلف برای کسب روزی حلال خود در کارهای سنگین و فنی ساختمان سازی و برج سازی اشتغال داشته و کمتر کسی از روی بیکاری به بزهکاری روی می‌آورد.

طبیعت کلوانق

کلوانق

 

شهیدان کلوانق

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.