شقایق‌های وحشی جلفا جلوه‌ای زیبا از طبیعت سرخ

گل شقایق در نواحی مختلف ایران رشد می‌کند. این گل در ادبیات ایران با نام‌های لاله وحشی و شقایق وحشی معروف است. همواره از شقایق به گل همیشه عاشق یاد می کنند. وجود مقادیر بسیار اندک ترکیبات “اوپیوئیدی” در عصاره این گیاه ، سبب شده تا عصاره این گیاه را “تریاک بی‌زیان” بنامند.

شقایق‌ های وحشی که اکثرا در مزارع، دشت ها و دامنه های کم ارتفاع کوهستانی می روید، در فصل بهار در روستاهای لیوارجان، شجاع و نوار مرزی شهرستان جلفا دیده می شود، به گونه ای که سواحل زیبای رودخانه ارس را به مهد شقایق ها تبدیل می کند.

این شقایق‌ های وحشی جلوه بسیار زیبایی را از طبیعت به نمایش می گذارند که با چشم انداز رویایی خود توجه گردشگران و رهگذران را به شوی خود جلب می کنند. رویش شقایق های وحشی به قدری زیاد و چشمگیر است که در مزارع و دشت ها گویا گل های شقایق کاشته اند.

شقایق های وحشی (14)

منطقه ای که گل های شقایق در آن می روید، در میان اهالی به خصوص روستاییان از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا عمر این گل ها بسیار کوتاه بوده و پایداری گلبرگ های آن بسیار کم است.

شقایق‌ های وحشی در اصطلاح محلی به “لاله گولی” مشهورند. بسیاری از ساکنان با مشاهده مناظر بسیار دیدنی گل شقایق، به قدرت خالق یکتا تحسین و آفرین می گویند. این روزها اکثر خانواده ها برای تفریح و تماشای شکوفه های گل شقایق به دشت ها و مزارع رفته و خاطرات شیرین و به یاد ماندنی از طبیعت بهار را با گرفتن عکس به خاطره ها می سپارند.

شقایق های وحشی (2)

باتوجه به خواص درمانی شقایق های وحشی، گروهی از مردم به چیدن و خشکاندن این گل ها می پردازند. ولی غافل از اینکه این گل ها باید تا زمان پرپر شدن و گرده افشانی در طبیعت مانده تا بقای نسل کرده و سال های بعد نیز نمایان شوند.

بسیاری از زنبورداران به مواد قندی موجود در گلبرگ های شقایق پی برده و کندوهای زنبور عسل را در محل های رویش گل های شقایق قرار داده تا عسل بسیار مطبوع با رنگ مخصوص تولید کنند.

در خصوص خواص درمانی شقایق بسیاری از افراد بومی بر این باورند که جوشانده قاعده گلبرگ ها در رفع بی خوابی بسیار مفید بوده و دانه آن نیز اثر ملین ملایم و گل های آن اثر نرم کننده در التهاب و تورم دارد.

همچنین گل های شقایق که به حالت خشک هم خاصیت درمانی خود را حفظ می کند، اثر آرام کننده و معرق و خلط آور داشته و همانطور که گفتیم به واسطه داشتن اثر مخدر بسیار ضعیف به تریاک بی زیان نیز مشهور است. مصرف دانه شقایق که از جوشاندن گیاه کامل به دست می آید در رفع گوش درد موثر است.

همه ساله رویش شقایق های وحشی در ورودی های شهرستان به خصوص از سمت تبریز به جلفا جلوه هایی ویژه به وجود آورده که چشم و دل هر رهگذری را بی اختیار به سوی خود جلب می کند.

شقایق های وحشی (1)

شقایق های وحشی (3)

شقایق های وحشی (4)

شقایق های وحشی (5)

شقایق های وحشی (6)

شقایق های وحشی (7)

شقایق های وحشی (8)

شقایق های وحشی (9)

شقایق های وحشی (10)

شقایق های وحشی (15)

شقایق های وحشی (16)

شقایق های وحشی (17)

شقایق های وحشی (20)

شقایق های وحشی (21)

شقایق های وحشی (23)

شقایق های وحشی (11)

شقایق های وحشی (12)

شقایق های وحشی (18)

شقایق های وحشی (19)

شقایق های وحشی (22)عکس ها از مهرورز احمدی

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.