دریاچه الندان دریاچه پله ی ازنی

الندان ، روستایی است از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران ایران است.

دریاچه ی الندان که بدان « دریاچه ی پله ی ازنی » هم گفته ‌می‌شود، با مساحت ۱۷ هکتار که در هنگام بارندگی به ۳۰ هکتار می‌رسد در روستای الندان بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری واقع می‌باشد. آب این دریاچه فقط از طریق نزولات آسمانی تامین می‌شود وهیچ رودخانه‌ای به سمت آن جریان ندارد. در واقع نحوهٔ قرارگیری و نوع خاک آن باعث شده است در اثر بارش اندکی، همهٔ آب‌های حاصل از بارش (باران یا برف) به سمت آن جریان پیدا کند. نیز نفود ناپذیری خاک دریاچه، میزان ماندگاری آب را در این دریاچه افزایش می‌دهد.

فاصلهٔ تقریبی این دریاچه از شهر ساری ۷۰ کیلومتر و در مسیر جادهٔ ساری-سمنان می‌باشد که در بلندای ۱۳۰۰ متری از تراز دریا قرار دارد. پیرامون دریاچه را جنگل‌های پهن‌برگ فرا گرفته که در بهار رویش‌گاه گل بنفشه و الزی (پیازچهٔ وحشی) و گونه‌های سبزی‌های خوش رایحه و داروئی می‌باشد. در تابستان رودخانه‌ای که در آن‌سوی دریاچه روانست آبی گوارا برای نوشیدن تامین می‌کند. در پائیز درخت‌چه‌های ازگیل و ولیک و تلکا محصول می‌دهند. در فصل زمستان محل سکونت اردک‌های وحشی می‌باشد و سال‌های اخیر با رهاسازی ماهی در این دریاچه کاربردهای آن افزایش پیدا کرده است.

درخت‌های صنعتی مهمی به نام راش، ممرز، بلوط، ملچ و نمدار پیرامون این دریاچه را فرا گرفته‌اند که از دید صنعتی (و تیز از نظر زیبایی) اهمیت به‌سزایی دارند.

جاذبه های این روستا عبارت اند از:

۱٫ آب بندان پله    ۲٫جنگل های انبوه پله    ۳٫رودخانه لاکبار        ۴٫قلعه زیبای ازنی کوه         ۵٫مرقله (مار قلعه)

آب بندان پله دارای امکاناتی از قبیل : دستشویی ،قایق موتوری و پدالو می باشد.

نزدیک ترین راه به آب بندان از طریق روستای ازنی می باشد. جاده تا روستای ازنی آسفالت است از آنجا تا آب بندان فاصله یک و نیم کیلومتری جاده خاکی است.

پله ازنی

پله

جاده الندان

جنگل الندان

الندان ادیت

الندان کیاسر ادیت

دریاچه الندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.