تنگه هایقر ، گراند کانیون ایران

تنگه هایقر (Hayghar Canyon) که معروف به گرند کانیون ایران هست یکی از شگفت انگیز ترین و فوق العاده زیباترین تنگه ها در دنیاست.
تنگ هایقر در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فیروزآباد و بعد از روستای رودبال واقع شده است. این تنگ ما بین شهرهای قیر و کارزین در جنوب غربی جهرم واقع در استان فارس است. طول تنگ در حدود ۸ کیلومتر است و رودخانه قره آقاج در بستر آن جریان دارد رودخانه بلندی که پس از پیچ و خم های بسیار با نام «مُند» به خلیج فارس می ریزد. عملکرد زمین ساخت پویا در این بخش از رشته کوه زاگرس تاقدیس هاى زیادى پدید آورده است. تنگ هایقر یک برش در پهناى تاقدیس ده‌بین است که نخست عملکرد زمین ساخت آن را پدید آورده و سپس فرسایش آب آن را گسترش داده و ژرف نموده است. دیواره هاى بلند دره، رودخانه پرآب جارى در کف آن و پژواک صداى پرندگان، منطقه اى کم نظیر پدید آورده که بسترى ارزشمند براى گردشگرى طبیعت به شمار مى رود.

5a77f2ff-7811-4181-a5ae-d9c2041340fc

تنگه هایقر با پستی بلندی های عجیب، رنگ های متنوع صخره ها و دیوارهای بلندی که عمق شان به ۴۵۰ متر می رسد، طبیعت منحصر به فردی است. اتفاقا همین تفاوت و اعجاب و همین طور شباهتش به «گرند کنیون» -یکی از دره های عمیق و بلند جهان در آمریکا- باعث شده بسیاری آن را نسخه ایرانی این دره معروف بنامند. اگر چه دره در منطقه تقریبا گرمی قرار گرفته، اما عمق تنگه و رودخانه ای که از آن می گذرد، آن را به منطقه ای ایده آل برای ماجراجویی تبدیل کرده، یک ماجراجویی متفاوت که البته نباید بدون حضور حرفه ای ها دست به آن زد.

sina_220_resize

بدون آشنا یا بلد به هیچ وجه وارد این دره نشوید، جانورانی مثل مار، رتیل و عقرب در دره وجود دارد. بنابراین وقت خواب از بسته بودن زیپ چادر مطمئن شوید. آب نوشیدنی، طناب بلند و چراغ قوه را در این سفر فراموش نکنید. همه وسایل را در دو کیسه پلاستیکی ضد آب قرار دهید تا خیس نشوند؛ مخصوصا کیسه خواب و وسایل الکترونیکی.

از سالها پیش گروه های متعددی به ایران آمدند و در تعامل با کارشناسان داخلی، با مطالعات گسترده ی جانورشناسی و زمین شناسی منطقه با این هدف که این منطقه به عنوان یکی از ژئوپارک های ایران در یونسکو ثبت شود، تلاش کردند ولی ظاهرا اقدام به ساخت سد هایقر اندکی این محیط زیست شگفت انگیز را تهدید می نماید.

HigherIran_Grand_canyon_resize

مسیر دسترسی:

اگر از سمت شیراز می آیید، باید وارد جاده جنوبی شده و حدود ۱۵۰ کیلومتر برانید تا به فیروزآباد برسید. بعد از فیروزآباد وارد جاده «قیر» شوید و تقریبا ۴۰ کیلومتر بعد از فیروزآباد در سمت راست جاده و بعد از روستای عرب فتح آباد منتظر دیدن تابلوی «تاسیسات سد هایقر» شوید. سد هایقر جلوی رودخانه کم آب قره آغاج در حال تاسیس است و شما عملا برای ورود به دره هایقر باید از سد عبور کنید.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

1 دیدگاه

  1. Very impressive blog.

    Interesting article right on the subject.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.