بزرگترین باغ گردوی جهان

شهمیرزاد ، اگرچه از سالیان دور با آب و هوای مطبوع کوهستانی و فضای ییلاقی اش شهره است ، اما در سالیان اخیر یک ویژگی دیگر هم به شهرتش افزوده است و آن ، بزرگترین باغ گردوی جهان است که در این شهر قرار دارد.

دیدن خیابانها و کوچه های کم عرض ، درختان کهنسالی که از هردو کناره خیابان سر به آسمان کشیده اند و مغازه های فروش خشکبار و تنقلات و نهرهای پر آب، در فاصله ۲۰ کیلومتری از چشم انداز کویر ، شاید برای مسافری که اولین بار وارد شهمیرزاد می شود، باور نکردنی باشد. اما در استان سمنان باید انتظار هر نوع آب و هوایی را داشت.

Baghe_Gerdoo-m

شهمیرزاد صاحب بزرگترین و قدیمی ترین باغ های گردوی جهان است. در نتیجه دور از انتظار نیست که عمده ترین سوغات این شهر گردو باشد.

بزرگترین باغ گردوی جهان ، فقط ادعای شهمیرزادی ها نیست فائو (سازمان خوار و بار جهانی) نیز این موضوع را تایید کرده است.

وسعت این باغ ۷۵۰ هکتاراست که هر ساله با اجرای طرح های توسعه، بر وسعت آن افزوده می شود. این باغ عظیم در شرق شهر شهمیرزاد قرار دارد و در طراحی و بهره برداری آن جدیدترین تکنولوژی های روز جهان مورد استفاده قرار گرفته است .

image635183187559930385

این باغ دارای ۲۰ هزار اصله درخت گردو است و از این تعداد ۱۴ هزار اصله درخت بارده است .از هر درخت بین ۲۰۰ تا ۴۵۰ هزار گردو برداشت می شود و هرسال باغ بر ۲۰۰ تن از این باغ گردو چیده می شود. البته از مجموع ۷۵۰ هکتار این باغ , ۴۸۰ هکتار زیر کشت گردو و ۱۰۰ هکتار زیر کشت بادام است. گردوهای تولید شده در شهمیرزاد علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و ترکیه صادر می شود.

 دو سد کوچک جهت تامین و ذخیره سازی آب مورد نیاز درختان در داخل مجموعه باغ گردو ایجاد شده است که در زمان پرآبی منظره ای زیبا و چشم نواز دارد.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.