اشیاء تاریخی چغامیش به موزه ملی رفت

تعداد ۱۰۸ شیء تاریخی امروز از سوی مدیر موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگوی آمریکا تحویل مقامات سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و به موزه ملی ایران رفت.

این اشیاء تاریخی متعلق به محوطه تاریخی «چغامیش» بودند که توسط «گیل استاین» مدیر موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگوی آمریکا، به ایران آورده شدند و صبح امروز دو چمدان از آنها در معرض دید اصحاب رسانه قرار گرفت.

مراسم رونمایی از اشیاء تاریخی چغامیش با حضور «گیل استاین»، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، محمدرضا کارگر مدیر کل امور موزه ها، مهناز گرجی مدیر موزه ملی داشتند. گیل استاین که به تنهایی این اشیاء را از آمریکا به ایران آورده است، در این مراسم از این اشیاء با عنوان «گنج بزرگ» یاد کرد و گفت: باستان شناسان و پژوهشگران با بررسی این آثار اطلاعات بسیاری در حوزه شهرنشینی‌، اقتصاد و بازرگانی در این محوطه تاریخی به دست آورده اند.

به گفته استاین «این آثار یش از انقلاب به صورت امانت به دانشگاه شیکاگو تحویل داده شده بود تا روی آنها تحقیق انجام شود، اما پس از انقلاب و در پی مشکلات به وجود آمده در روابط دو کشور این اشیا در شیکاگو ماندن. اما چند ماه پیش و با برطرف شدن مشکلات حقوقی قرار بر این شد که این اشیا به ایران تحویل داده شوند که این چنین شد.»

او همچنین درباره اهمیت این آثار توضیح داد: شاید به نظر برسد این آثار تکه‌های گلی هستند که ارزش مادی زیادی ندارند، اما از این جهت که تمدن ایران را به عنوان مهد تمدن جهان نشان می‌دهند، بسیار پر اهمیت هستند. این آثار مربوط به یک دوره شهرنشینی هستند که نمونه آن به جز ایران، فقط در عراق دیده شده است.

استاین همچنین ابراز امیدواری کرد که «موسسه شرق‌شناسی شیکاگو بتواند یک برنامه‌ریزی مدون برای همکاری‌های با ایران داشته باشد».

بازگشت ۱۰۸ شیء چغامیش پس از استرداد اشیای خوروین از بلژیک در سال گذشته، دومین محموله ارزشمندی است که به ایران بازگردانده می شود.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.