آغاز جشن گلچینی و گلابگیری در کاشان

هر سال با گرمای تدریجی هوا در – بخش مرکزی – کاشان غنچه های گل محمدی این شهرستان زودتر از دیگر مناطق کشور باز می شود. امسال نیز طبق روال هرساله جشن گلچینی و گلابگیری در کاشان آغاز شد.
1__hamgardi_گلاب_گیری_قمصر_کاشان 424

کاشان در پرورش گل و تولید گلاب از قدمت تاریخی و شهرت جهانی برخوردار است و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادر کنندگان گلاب به خارج از کشور می باشد و در فصل گلابگیری صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی از آیین  گلچینی و گلابگیری کاشان دیدن می کنند.

گلکاران شهرستان کاشان در شهرهای قمصر ، نیاسر ، بَرزُک ، جوشقان و کاموی شهرستان کاشان نیز به تدریج در هفته اول و دوم اردیبهشت کار گلچینی را آغاز می کنند و گلزارهای محمدی دیگر نقاط کشور نیز به نوبت و متناسب با دمای هوای آن مناطق ،‌ آماده برداشت گل می شود.

avid-rosewater-003

شهرستان کاشان را می توان بزرگترین تولیدکننده گلاب ، عرقیات گیاهی و اسانس در کشور عنوان کرد . هم اکنون ۲۵ کارخانه صنعتی و  یک هزار و ۵۰۰ کارگاه  سنتی با بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ دیگ در این شهرستان گلاب ، عرقیات گیاهی ، اسانس و عطر گل محمدی تولید می کنند. بیش از ۲ هزار نفر سالانه برای  تولید گلاب سنتی و صنعتی و حدود ۸ هزار و ۵۰۰ خانوار برای پرورش گل محمدی فعالیت می کنند.

گلابگیری-کاشان

بوته گل های محمدی اغلب در مناطق کوهپایه‌ای و اقلیم های خشک و نیمه خشک با تابستانهای معتدل و خشک و زمستانهای سرد رشد و نمو می کند و محصول می دهد.

« قمصر ، نیاسر ، برزک ، جوشقان ، کامو در شهرستان کاشان » ، « میمند ، داراب در استان فارس » ،  «  بردسیر استان کرمان » و  « اسکو ، آذرشهر ، مرند در آذربایجان شرقی » مهمترین نقاط پرورش گل محمدی در کشور هستند.

استانهای یزد ، خراسان جنوبی ، ‌کرمانشاه ، آذربایجان غربی ، سمنان و مرکزی با کمتر از ۱۰۰ هکتار گل محمدی از دیگر استانهای پرورش دهنده گل محمدی در کشور هستند. کار برداشت گل های محمدی کشور از اواخر فروردین در کاشان آغاز می شود و ‌ اواخر تیر در آذربایجان شرقی پایان می یابد.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.