آبشار پیران یکی از بلندترین آبشارهای ایران

آبشار پیران یا آبشار ریجاب یکی از بلندترین آبشارهای ایران می باشد که در استان کرمانشاه واقع شده است. آبشار پیران آبشاری سه طبقه است که دو طبقه بالایی آن بسیار بلند و طبقه پایینی کوتاه تر است. اختلاف ارتفاع آبشار پیران در نقطه بالا و پایین طبقه سوم، بر اساس اندازه گیری GPS، نزدیک به ۱۸۰ متر است. این آبشار نام خود را از روستای پیران واقع  در پایین دست خود گرفته است که در شمال شهر سر پل ذهاب واقع شده است.

آبشار زیبای پیران، که از دل کوهها و صخره‌های اطراف سرازیر می‌شود در زمره جاذبه‌های بسیار کم نظیر روستای شالان در شهرستان سرپل ذهاب قرار دارد و می توان گفت با زیبایی های منحصر به فردی که دارد مسافران و گردشگران زیادی را در فصول مختلف سال مجذوب خود می کند.

3542

در پایین آبشار پیران، روستای پیران و دره سرسبز و بسیار زیبای پیران قرار گرفته است که سرسبزی آن از آب این آبشار که از منطقه ریجاب می آید منشأ می گیرد و باغهای انجیر، زردآلو و انار در دره پیران قرار گرفته است.

در کنار آبشار بلند پیران، چندین آبشار زیبای دیگر وجود دارد، همچنین جنگلهای انبوه و متراکم درختان بلند و زیبای چنار، تبریزی و گردو، چشم اندازهای بسیار زیبا، زمینه‌های مساعدی برای گذران اوقات فراغت فراهم کرده‌اند.

آبشار پیران (3)

مسیر دسترسی

برای دیدن این آبشار از دو مسیر میتوان استفاده نمود. مسیری که به پای آبشار منتهی میگردد از شمال شهر سر پل ذهاب به سمت روستای پیران رفته و با دور زدن این روستا به پارکینگی در شرق آن ختم میشود. از این نقطه تا پای آبشار هم مسافتی در حدود ۱۵۰۰ متر را باید با پای پیاده طی کرد که در حال حاضر حدود دو سوم از آن به صورت سنگفرش مناسبی بهسازی شده است. مسیر دیگر از منطقه ریجاب گذشته و در کنار روستای ژالگه به بالای صخره های مشرف بر آبشار ختم میشود. موقعیت مکانی این نقطه به گونه ایست که منظره و نمایی بسیار زیبا از آبشار را از روبروی آن به نمایش میگذارد و ابهتی خاص دارد. نکته جالب آن است که برای رفتن از بالا به پایین آبشار که فاصله مستقیم آن حدود ۲۰۰ متر است، باید حدود ۴۵ کیلومتر ماشین سواری کنید.

abshar-piran2201-mm5

خود منطقه ریجاب هم جاذبه های طبیعی زیادی دارد که در ایام مختلف سال و بویژه در فصول بهار و تابستان پذیرای گردشگران و علاقه مندان به طبیعت است. پیشنهاد اهالی سفرنامه ارک به دوستداران طبیعت سفر به این منطقه خوش آب و هواست، امیدواریم در کنار این زیبایی ها لحظات خوش و خاطره انگیزی را سپری کنید.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.