کوه سبلان ثبت جهانی می‌شود

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از ثبت جهانی کوه سبلان طی سه الی چهار سال آینده خبر داد.

مسعود سلطانی‌فر در جریان بازدید از مجموعه بقعه شیخ حیدر مشگین شهر در استان اردبیل در جمع خبرنگاران گفت: از سال ۲۰۰۷ به بعد، یونسکو با توجه به تقاضای کشورهای مختلف، سالانه یک سهمیه برای ثبت تاریخی و یک سهمیه برای ثبت ملی برای هر کشور در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه آثار طبیعی زیبا و منحصر به فرد رشته کوه و قله سبلان قابلیت ثبت جهانی را دارد، افزود: پرونده سبلان در دست بررسی است، اما با توجه به سهمیه یونسکو، سه الی چهار سال برای ثبت جهانی این کوه زمان نیاز است.

سلطانی‌فر با بیان اینکه ایران به لحاظ جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، یک کشورموزه است و نزدیک یک میلیون مکان، بنا، سایت و محوطه تاریخی دارد، تصریح کرد: نزدیک یک قرن گذشته، ۱۵۰ هزار اثر از دل خاک بیرون کشیده شد و ۳۲ هزار اثر به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه عملیات مرمت مجموعه دو هکتاری بقعه شیخ حیدر ظرف ۴۵ روز آینده به اتمام می‌رسد، خاطرنشان کرد: ظرف سه ماه آینده بخش‌های تجاری و نمایشگاهی محوطه این بقعه نیز راه‌اندازی می‌شود.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.