موزه سینمای ایران

موزهٔ سینمای ایران، یکی از موزه‌های استان تهران است. در این گنجینه عکس‌ها، اسناد و وسایل و تجهیزات قدیمی سینما از شخصیت‌های سینمایی نظیر دوبلورها و فیلم‌سازان و نیز پشت صحنه فیلم‌های بزرگ، پوسترها و دیگر چیزهای وابسته به سینما به نمایش گذاشته‌شده‌است.این موزه شامل چند سالن با عنوان های دفاع مقدس،کودک و نوجوان،دوبله و موسیقی و ارامنه است.

برپایی موزه سینمای ایران تحقق یک رویا بود.رویایی که همه فرهنگ دوستان ایران را دلشاد کرد و ثبت و ضبط کوشش های بانیان و کوشندگان این هنر صنعت را نوید می داد تا چراغی باشد فرا روی آیندگان و افتخاری برای آنانی که دستآورد و حاصل عمرشان را در بازتاب پرده سفید و نقره فام سلولویید،نظاره گر بودند.
موزه سینمای ایران با هدف گردآوری، حفظ ، ثبت و عرضه مناسب میراث سینمای ایران در شهریورماه ۱۳۷۳با تدبیر و همت مدیران شرکت توسعه فضاهای فرهنگی وابسته به شهرداری تهران پاگرفت.

یاری و اعتماد آقایان عباس کیارستمی و عزت الله انتظامی و تلاش و پشتکار اقایان غلامرضا جمال امیدی،امیر اثباتی،بهزاد رحیمیان و عزیزالله ساعتی سبب شد تا کوشش های بانیان موزه در خردادماه ۱۳۷۷ثمر دهد و ساختمان قدیمی موزه واقع در کوچه پیرنیا ،خیابان لاله زار، با حضور سینماگران وعلاقه مندان و معاون اول ریاست جمهوری جناب اقای حبیبی گشایش یابد.

درست چهار سال بعد موزه به مکان فعلی خود منتقل شد ودر شهریور ماه ۱۳۸۱ با حضور ریاست محترم جمهور حجت الاسلام سید محمد خاتمی باز گشایش شد و ازاین زمان میزبان علاقه مندان و پژو هشگران این عرصه شد ومجموعه فعالیت های خود را بصورت امروزین دنبال کرد.

موزه سینما

امکانات موزه عبارتند از:
عکس‌ها: شامل هزاران عکس از صحنه‌های فیلم‌های سینمایی‌، پشت صحنه و مراحل فیلم‌سازی و فعالیت‌های سینمایی و هنرمندان و دست اندرکاران صنعت و هنر سینما است که قدیمی‌ترین آن به نخستین روزهای نمایش فیلم در ایران باز می‌گردد;
فیلم‌نامه‌ها: شامل ۴۰۰ فیلم‌نامه ساخته شده است‌;
اعلان‌ها: بیش از ۲۵۰۰ اعلان سینمایی از دهه ۱۳۱۰ تاکنون گردآوری شده و بخشی از آن به نمایش گذاشته شده‌است‌;
جایزه‌های داخلی و بین‌المللی‌: بخشی از جوایز و افتخارات بین‌المللی سینمای ایران که عمدتاً به دوره جمهوری اسلامی تعلق دارد، در موزه جمع شده و تکمیل آن ادامه دارد;
کتاب‌ها: شامل کتاب‌های سینمایی از نخستین چاپ‌ها تاکنون است که به حدود ۸۰۰۰ جلد می‌رسد;
اسناد و مدارک‌: حدود ۳۰۰۰ قطعه سند شامل اسناد دولتی‌، نمایش‌ها، قراردادها، اسناد تاریخی‌، اسناد مالکیت‌، سینماها و … از حدود ۹۰ سال پیش تاکنون موجود است‌;
فیلم و ویدئو: ۱۰۰۰ فیلم سینمایی ایرانی به همراه ۵۰۰ عنوان نمونه کوتاه (آنونس‌) آرشیو تصویری فعلی موزه را تشکیل می‌دهد;
مطبوعات‌: شامل ۵۰۰۰ جلد نشریه است که قدیمی‌ترین آن متعلق به ۱۳۰۹ است‌;
اسباب سینما توگراف‌: شامل حدود ۳۰۰ دستگاه و ابزار قدیمی است که عمدتاً بسیار قیمتی و قابل نمایش در موزه است که قدیمی‌ترین این دستگاه‌ها متعلق به ۱۳۰۹ و اغلب ساخت صنعتگران قدیمی سینمای ایران است در همان زمان موجب شگفتی فن‌کاران خارجی می‌شده است‌;
لباس‌، دکور و گریم‌: شامل نمونه‌های تاریخی لباس‌، دکور سازی‌، صحنهآرایی و چهره‌پردازی است که تلاش بسیار زیادی برای جمعآوری آن‌ها صورت گرفته است‌.

تالارهای موزه شامل ۷ تالار است ، با ورود به محوطه باغ از طریق پله های ساختمان زیبای باغ فردوس می توان وارد تالارهای موزه شد. در طبقه فوقانی ۳ سالن وجود دارد و از داخل تالار سوم سینما به وسیله پله های مارپیچ می توان ۴ تالار دیگر را بازدید کرد.

نشانی سینما : تهران – خیابان ولیعصر – باغ فردوس

موزه سینما

سینما

موزه سینما3

موزه سینمای ایران

موزه سینما2

موزه سینمای ایران2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.