سرخ قلعه سرانزا یادگاری از دوره ساسانی

یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین قلعه های ایران که با نام سرخ قلعه شناخته می‌شوند و یادگاری از دوره ی ساسانیان است, در شهرستان فیروزکوه قرار دارد، این قلعه که بیانگر قدمت فیروزکوه است در روستای سرانزا واقع شده است. سرخ قلعه در ۱۶ کیلومتری شرق شهر فیروزکوه و در مسیر جاده آسفالته فیروزکوه به روستای سرانزا قرار گرفته است، تنگه بسیار زیبایی که در گذشته یکی از دروازه های ورود به شهر فیروزکوه بوده است و امروزه یکی از نقاط گردشگری شهر فیروزکوه محسوب می شود.

سرخ قلعه سرانزا در روزگار پیش از اسلام و در دوره ساسانیان بنا شده است که تا حدود قرن های چهارم و پنجم هجری نیز پا بر جا بوده و مورد استفاده قرار می گرفته است.

پس از عبور از این تنگه زیبا، برجستگی قرمز رنگی دیده می شود که بر فراز آن بقایای قلعه ای مستحکم با هشت برج دفاعی قرار دارد که در سه طبقه ایجاد شده است وبالاترین طبقه این قلعه دارای فضاهایی جهت دیده بانی بوده است، طبقه دوم دارای اتاق ها، فضاها و راهروها و طبقه اول نیز به صورت زیر زمین و شامل اتاق های متعددی است که توسط دالان به هم راه داشته اند.

بلندترین نقطه قلعه، برج قرمز و مدور آن است و مصالح به کار رفته دراین دژ از جنس سنگ، چینه، خشت خام، ملاط گچ و ساروج است.

سرخ قلعه سرانزا در تاریخ ۲۰ آذر سال ۷۹ به شماره ۲۹۳۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.