بزرگترین مسجد صخره‌ ای ایران در اسکو

در قلب روستای پلکانی عنصرود آذربایجان شرقی مسجدی به چشم می خورد که لقب بزرگترین مسجد صخره‌ ای کشور را به خود گرفته است. این مسجد صخره‌ ای با مساحت ۵۷۰ متر مربع در روستای پلکانی عنصرود شهرستان اسکو واقع شده است که یکی از جاذبه های دیدنی این منطقه محسوب می شود.

فضای مسجد عنصرود بزرگتر از مسجد روستای کندوان است و به همین دلیل بزرگترین مسجد صخره‌ ای کشور نامیده می شود.

بر اساس گفته‌های اهالی روستا قدمت مسجد عنصرود به اوایل دوره قاجار می‌رسد. با این حال، با وجود نشانه‌هایی مثل محرابی منسوب به دوره ایلخانی و کنده کاری‌ها و معماری خاص به کار رفته در بنا، طولانی بودن قدمت این بنا حتی تا بیش از هزار و ۵۰۰ سال بعید به نظر نمی‌رسد.

این مسجد صخره‌ ای در میان مردم عنصرود از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به طوریکه مردم این روستا بسیاری از رسوم و آیین های بومی و مذهبی خود را در این مسجد به جا می آورند. به عنوان مثال، آن ها در اولین روز زمستان در مسجد عنصرود تجمع و شروع به ختم قرآن می کنند. به طوری که آخرین سوره های کلام الله در لحظات تحویل سال نو در این مسجد قرائت می شود.

این مسجد دو ورودی جداگانه برای خانم ها و آقایان و مکان هایی برای قرار دادن جانماز و مهر و چادر شب بانوان دارد و اگر گذارتان به عنصرود بیفتد، می توانید لذت نمازخواندن در دل سنگ ها را هم تجربه کنید.

خوشبختانه این بنا در وضعیت پایداری به سر می برد و با توجه به صخره ای بودن، نیاز به مرمت ندارد و کمتر در معرض آسیب بوده است. حتی رطوبت، فرسایش و نازک شدن تدریجی دیواره ها در دوره های اخیر روی بنا تاثیرگذار نبوده، مسجد عنصرود نیاز به مرمت چندانی ندارد.

گفتنی است عنصرود یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهند بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده‌است. روستای عنصرود دارای چشمه های متعدد آب معدنی و طبیعت ییلاقی بسیار زیبا است و چشمه معروف اغ بولاخ آن، آب بسیار زلال و گوارایی دارد که در سفر به روستا بهتر است از این اماکن دیدن فرمایید.

مسجد صخره‌ ای (2)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.