ایجاد اولین بانک سنتی ایران در خانه اربابی دیزج سیاوش

خبرگزاری ارک: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی از ایجاد نخستین بانک سنتی کشور در خانه اربابی دیزج‌سیاوش خبر داد.

جلیل جباری در گفت‌وگو با (ایسنا) با اعلام این خبر اظهار کرد: بر اساس توافقی با بانک مسکن عملیات مرمت و بازسازی خانه اربابی دیزج سیاوش آغاز شده تا با تامین اعتبار مشترک توسط میراث فرهنگی استان و بانک مسکن این بنای تاریخی به عنوان اولین بانک سنتی با همان شیوه و ابزارآلات بانک‌های سنتی قدیمی آغاز به کار کند.

وی افزود: برای مرمت و احیای ساختمان‌های تاریخی که در اختیار دستگاه‌های دولتی است در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم این ساختمان‌ها را به بهترین شکل برای نسل‌های آینده حفظ کنیم.

به گزارش ایسنا، خانه اربابی دیزج سیاوش در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. این ساختمان از بناهای اواخر دوره پهلوی است و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های معماری معاصر محسوب می‌شود، اجرای کاملا متقارن و منتظم بنا، مهارت به کار رفته در اجرای آجرکاری جداره خارجی، طرح بغدادی پوشش شیروانی سقف بنا، بالکن واقع در ضلع شمالی، مقاومت بالا در برابر گذشت زمان و عوامل مخرب جوی، حفظ ایستایی و طرح اصلی بنا از دلایل ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی است.

خانه اربابی دیزج سیاوش، بنایی ویلایی در دو طبقه با ۱۸ متر طول، ۱۲ متر عرض و ۸٫۵ متر ارتفاع است که به شکل مستطیل و کاملا متقارن احداث شده و در ساخت آن ازمصالحی مانند خشت، آجر، ملات ماسه و شن و در پی بنا از سنگ‌های لاشه استفاده شده است.

این بنا با کاربری مسکونی و مالکیت دولتی در محوطه‌ای معروف به باغ سیاوش واقع در خیابان شورای شهر ارومیه قرار دارد.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.