گشتی در باغ لاله های گچسر

لاله، گل ملی ایران است که در شعر و ادبیات، هنرهای تجسمی و تاریخ ما جایگاهی ویژه دارد. این گل که بومی مناطق سردسیر فلات ایران خصوصا ایران، افغانستان و ترکیه است، در دو نوع خودرو و پرورشی رشد می کند.

لاله های ایرانی پدربزرگان لاله هایی هستند که امروز در هلند پرورش می یابند و تبدیل به نماد این کشور و یکی از بزرگترین منابع صادراتی آن، هستند.

شهرستان کرج به ویژه منطقه آسارا یکی از مناطق مهم در استان تهران برای پرورش گل و گیاه به خصوص گل های شاخه بریده است که سالانه حدود ۳۱ میلیون شاخه گل در سطح ۳۲ هکتار در این شهرستان تولید می شود و گل های شاخه بریده شامل گلایل، لیلیوم، مریم، رز، ژربرا، داودی و لاله است.

مجموعه باغ لاله های گچسر در کیلومتر ۵۲ جاده چالوس وا قع د ر روستای گرماب است. به منظور آشنایی بیشتر مردم به چگونگی تکثیر و تولید گل لاله در ایران شرکت مهد لاله ها اولین باغ لاله را در سال۱۳۶۰ در منطقه گچسر بنا نهاد که در حال حاضر در این باغ بالغ بر ۳۰ واریته گل لاله ویک ملیون پیاز لاله تولید و تکثیر می شود.

11 12

گل لاله هایی که در این باغ وجود دارد شامل انواع متنوعی از جمله ستاره ای، حاشیه دار، پرگلبرگ، جامی، فنجانی و قدحی در رنگ های زرد، قرمز، نارنجی،ارغوانی و صورتی است.

این باغ که در مساحتی نزدیک به ۱۰ هزارمتر ۳۲ گونه از ۱۴۰۰ گونه لاله را در معرض نمایش می گذارد، نمونه کوچکی از باغ لاله کوکن هولف هلند است باغی ۱۰ هزار هکتاری که یکی از بزرگترین لاله های جهان است.

زمان گل دهی باغ لاله های گچسر تقریبا همزمان با لاله های هلند یعنی در ماه اردیبهشت و اوایل خرداد است.

 زمان بازدید از این باغ و جشنواره گل لاله، معمولا اوایل و اواسط اردیبهشت ماه است که البته سرما یا گرمای زودرس در شروع و اتمام دوره آن تاثیر می گذارد.

بازدید از این باغ رایگان بوده و محدودیت خاصی از نظر رسیدن به مقصد ندارد، هر بازدید کننده علاقمندی می تواند از زیبایی های این باغ که در محیطی در دسترس قرار دارد لذت ببرد.

slider3

pc4b7379a6143282ea047bb331beb65d86_zimg_009_9

طبیعت زیبای باغ لاله را می توان با چشم اندازهایی چون کوه های البرز، رودخانه کرج و پوشش گیاهی منحصر به فرد چالوس از جاذبه های گردشگری کشور نام برد که مشتاقان و گردشگران ایرانی و خارجی بیشماری تاکنون از این مجموعه دیدن کرده اند.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.