کاخ و موزه باغچه‌جوق، بنایی باشکوه در شمال غرب کشور

کاخ و موزه باغچه جوق در شمال غرب کشور در شهر ماکو و نزدیکی مرز بازرگان قرار گرفته است. این کاخ در گذشته مقر حکومت سردار ماکو بوده و امروزه نیز این محل به علت ویژگی‌های معماری و هنری به کاررفته در آن تبدیل به موزه‌ای شده که همه روزه گردشگران از آن بازدید به عمل می‌آورند.

این موزه در روستای باقچه جوق و در ۲ کیلومتری جاده ماکو به بازرگان، در دامنه کوه چرکین واقع شده است. هنگامی که به این روستا نزدیک می شوید، ساختمان مجلل و تاریخی باغچه جوق را در دامنه کوه مرتفعی در داخل باغ نسبتا بزرگی خواهید دید.

این بنای باشکوه یکی از آثار باارزش و منحصر به فرد شمال غرب کشور است که ساخت آن در زمان پاشاخان آغاز و در دوره اقبال السلطنه به پایان رسیده است و به مدت ۳۰ سال تزیینات داخلی سالنهای هفت‌گانه ان انجام پذیرفته است. تیمور تیموری معروف به اقبال السلطنه ماکویی از حکام غرب کشور در زمان مظفرالدین شاه قاجار بوده است که این بنای زیبا و مجلل به دستور وی و به دست معماران روسی و اروپایی ساخته شده است.

ساختمان این کاخ دارای ویژگی های ممتاز هنری و معماری است و به همین دلیل در سال ۱۳۵۳ شمسی وسط دولت از وراث سردار خریداری شد و بعد از انجام تعمیرات ضروری در آن، از سال ۱۳۶۴شمسی برای بازدید عموم آماده شد و هم اکنون به عنوان کاخ – موزه از آن بهره برداری می شود.

این بنای زیبا به دلیل داشتن جاذبه های قوی هنری و فرهنگی همواره مورد توجه مردم منطقه و مسافرین داخلی و خارجی بوده و عموم گردشگران را به سوی خود جذب می کند.

آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده اند شامل اشیاء و لوازم زندگی سردار ماکو است. این اشیا اکثرا از طرف حکام و دربار روسیه برای ایشان ارسال شده بود. زیرا ایشان در این خطه از کشور- به ویژه در زمان حکومت پر آشوب مظفرالدین شاه- دارای موقعیت و نفوذ قابل توجهی بود.

این اشیاء که جالب توجه و دیدنی هستند، در طبقه اول و دوم ساختمان مرکزی به نمایش گذاشته شده اند. این آثار عبارتند از:

– انواع و اقسام مبل ها و صندلی های لوکس از جنس چوب های جنگلی نی و خیزران، با تزیینات برجسته برنزی و رویه مخمل و نقوش کنده کاری شده- ساخت کشورهای لهستان، فرانسه، اتریش و روسیه.

– آیینه های سنگی با قاب های طلایی واستیل مشکی منبت کاری شده.

– پاروانی سه تکه از استیل طلایی با تزیینات ویژه و پارچه اطلسی و نقوش گل و بوته – ساخت فرانسه.

– کاناپه های اطلسی

– پرده های رنگین اطلسی، پشمی و توری زری با طرح های مختلف.

– دستشویی متحرک لگن دار از چینی اعلا و ملحقات استیل گلدار به رنگ طلایی – ساخت روسیه .

– کمد و جالباسی از چوب گردو با منبت کاری و روکش اطلس – ساخت اتریش.

– لوسترهای برنزی هجده شاخه- ساخت فرانسه.

– قاب عکس های خانوادگی سردار ماکو.

تعدادی از اتاق های طبقه همکف تبدیل به موزه اشیای تاریخی، مردم شناسی و نمایشگاه جاذبه های تاریخی استان شده است.

اگر سفری به سمت شمال غرب کشور و ماکو داشته باشید، پیشنهاد می کنیم که این موزه باشکوه را از دست ندهید و از آن بازدید کنید.

[Best_Wordpress_Gallery id=”36″ gal_title=”کاخ و موزه باغچه‌جوق”]

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.