صعود به مناره سنگی طبیعی “شیرز”

دره باستانی “شیرز” که زمانی توسط یک گروه صخره نوردی لرستانی کشف شد، اکنون به یکی از جاذبه های دیدنی و شگفت انگیز تبدیل شده است و امکان تجربه صخره نوردی در ارتفاعات دره ای رویایی را برای گردشگران و ورزش دوستان فراهم می کند.

دره رویایی شیرز در ۵۰ کیلومتری شمال کوهدشت، بر سر راه رودخانه سیمره ، در بخش “زردلان” و در منطقه ای به نام “اولادقباد” واقع شده است.

872161

این جاذبه ی حیرت انگیز دارای مناره های سنگی طبیعی است که بلندترین آن به ارتفاع ۹۵ متر در مسیر دره رویایی شیرز به محض ورود به ابتدای این دره چشم هر بیننده ای را خیره می کند. طبیعت این منطقه نیز به دلیل دارا بودن چشمه های جاری با آب فراوان، صخره های تند و تیز و میوه های وحشی فراوان بسیار زبانزد است. زیبایی و بکربودن منطقه شیرز برای هر بازدید کننده ای ابتدا عظمت و شوکت و ابهت این کوه‌های سر به فلک کشیده را مجسم می کند سپس آهنگ خوش ترنم شرشر آب خستگی را از تن بیرون می کند.

طول این تنگه چند کیلومتر بوده و رود کوچکی از میان آن عبور می کند. این رود که در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده تا در دهانه ورودی شیرز می رود و به رودخانه خروشان سیمره ملحق می شود.

872153

به نظر می رسید این مناره سنگی پای هیچ انسانی را بربلندای خود لمس نکرده باشد. به طوری که صعود از این مناره آرزوی هر صخره نوردی بود. صخره نوردانی از تهران که به شیرز سفر کرده بودند، جنس این مناره و موقعیتش را برای میخ کوبی نامناسب دانسته و صعود از آن را کاری غیر ممکن و بسیار خطرناک اعلام کردند.

اما بالاخره آرزوی صعود از این مناره توسط گروه صخره نوردی شیرز متشکل از فرزاد سوری از شهرستان کوهدشت، ایمان سکوند از خرم آباد و صادق و اسکندر محمودی از کوهدشت به واقعیت پیوست. این افراد توانستند طی یک هفته پا بر فرق مناره ۹۵متری دره باستانی شیرز بگذارند و اولین صخره نوردانی باشند که بر این مناره ی طبیعی می ایستند.

872149

اسکندر محمودی سرپرست این گروه صخره نوردی این صعود را بسیار سخت اعلام کرد و گفت: صخره های بسیاری را فتح کرده ایم اما صعود از مسیر دشوار مناره شیرز سخت ترین اما شیرین ترین صعود گروه ما بوده است. بالا رفتن از این ارتفاع آرزوی دیرینه این گروه بود که بالاخره با یاری خداوند به واقعیت پیوست.

این صخره نورد در ادامه یادآور شد: وقتی بر بالای این ارتفاع ایستاده بودم حس کردم که این مکان بهترین جایی است که می توان با نصب “تله کابین” آن را به یکی از مناطق گردشگری و تفریحی بکر غرب کشور تبدیل کرد.

دره زیبای “شیرز” با جاذبه های گردشگری بکر و شگفت انگیز و سرچشمه ها و آبشارها و درختان وحشی پر میوه اش به یکی از گردشگاه‌های زیبای غرب کشور تبدیل شده است و محل بازدید و تفریح تابستان مردم لرستان و گردشگران است که طبیعت گردان زیادی روزهای تعطیل می روند تا خستگی های روزمره شان را کنار آبشارها و سایه وسیع چتر درختانش جا بگذارند.

bbbbbbbbbbl

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.