روستایی عجیب با بیش از۹۰ نابینا در خراسان شمالی

علت شهرت بسیاری از جاذبه‌ها علت‌های پسندیده و خوبی نیست. نمونه‌اش روستای چهاربرج که به‌واسطه آمار بالای نابینایانش به شهرت رسیده است وتولد فرزندان آن با دلهره و ترس پدر و مادرها همراه است. این روستا که از توابع اسفراین است با وجود آمار هزار سکنه‌اش حدود ۹۰ نابینا دارد؛ نابینایانی که هیچ دلیلی برای آنها وجود نداشته است.

این مشکل از حدود ۲۰ تا ۲۵ سال قبل آغاز شده است و به همین دلیل خیلی از ساکنان روستا ترک وطن کرده و به شهرها مهاجرت کرده‌اند و اکنون حاضر نیستند به دلیل این بیماری ناشناخته به روستا بازگردند.

عجیب‌تر این‌که اکثریت افراد مادرزادی نابینا به دنیا آمده‌اند.‌ نکته عجیب در این بین این‌که حیوانات اهلی نیز همانند گاو و گوسفند و حتی گربه‌ها در این روستا نابینا به دنیا می‌آیند.

روستای چهاربرج در ۳۵ کیلومتری شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی قرارگرفته است . این روستا در دامنه کوه سالوک واقع و دارای آب وهوای معتدل است . چهاربرج دارای پیشینه تاریخی است و در مسیرکاروانهایی که به شمال شرق ایران رفت و آمد می کردند ، قرارداشت و از باراندازهای مهم این مسیر محسوب می شده است .ساکنین روستا عمدتاً گویش کردی داشته و شغل آنها در درجه اول کشاورزی و دامپروری است .
برای نخستین‌بار در سال ۷۴ اکیپی تحقیقاتی برای یافتن علت نابینایی اهالی روستا، به این منطقه اعزام شد و پس از ماه‌ها تحقیقات ارتباط نابینایی‌ها با آب و هوا و خاک را که بسیار در میان اهالی شایع بود را رد کردند و موضوع را به یک جهش ژنتیکی نسبت دادند.تحقیقات پزشکان به همین جا ختم نشد. یک تیم پزشکی از ژاپن برای بررسی علت نابینایی اهالی به چهاربرج اعزام شدند و پزشکان ایرانی نیز بیکار ننشستند و به تحقیقات وسیعی برای یافتن علت نابینایی اهالی چهاربرج دست زدند.سرانجام همه علت نابینایی اهالی روستا به گردن یک ژن مغلوب افتاد.
با آن که بارها و بارها مسئولان بهداشتی اهالی روستا را از ازدواج‌های فامیلی منع کرده‌اند اما باز هم این ازدواج‌ها بیشترین آمار را در این روستا دارد و اهالی موضوع را جدی نمی‌گیرند.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.