یک مسافر چینی پس از پایان سفرش در ایران، درباره بازار این کشور نوشته است. از نظر او بازار، محله های خرید در اماکن اسلامی است. او می نویسد تجربه خرید در بازار کشورهای اسلامی بدون شک فراموش نشدنی است.
این مسافر درباره بازار ایران می گوید: معمولا بازار، بزرگ ترین محل خرید در هر شهر یا شهرستان است که دارای پیشینه دیرینه و با سبک سنتی اسلامی است.
در طول صدها سال، مردم برای خرید لوازم مورد نیاز خود به بازار می رفتند و تنها در چند ده سال اخیر، فروشگاه ها و سوپرماکت های مدرن به وجود آمده است.
پس از وارد شدن به بازارهای سنتی، فضا تاریک می شود و صدای فروشندگان شنیده می شود.
در بازار ایران همه چیز پیدا می شود، از عطر و میوه و سبزیجات گرفته تا صنایع دستی، فرش، شیرینی و ظروف طلایی، نقره ای و حتی جواهر و زیورآلات.
راه های بازار بسیار پیچ در پیچ است و گردشگرانی که برای نخستین بار به این فضاها می روند، گاهی راه خود را گم می کنند. گاهی پیدا کردن خروجی بسیار سخت است. طول برخی از بازارها به چند کیلومتر می رسد.
بازار جایی است که واقعیت زندگی عموم مردم را به نمایش می گذارد. گردش در بازار ایران، نوعی سفر در محلی فرهنگی است که می توان فرهنگ بومی و محلی مردم ایران را از نزدیک لمس کرد.