پیگیری قضایی موضوع گازکشی غیرقانونی در حریم مسجد کبود تبریز

موضوع تخریب مسجد کبود در  جریان لوله کشی گاز غیر منطقی این بنا چندیست نقل محافل خبری شده و هنوز هیچ کس مسئولیت این اتفاق را بر عهده نگرفته است. رسانه های بسیاری تصاویر این فاجعه‌ی فرهنگی را منتشر کردند و واکنش مردم و اصحاب رسانه باعث شد این مساله خاموش نماند.

روز ۲۵ فروردین ماه ۱۳۹۴ در حاشیه نشست خبری ستاد هماهنگی تسهیلات سفر مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از پیگیری این سازمان از طریق دستگاه قضایی برای گازکشی غیرقانونی در حریم مسجد کبود تبریز (نگین فیروزه اسلام) خبر داد.

فرزین حق‌پرست در حاشیه جلسه گزارش عملکرد ستاد هماهنگی سفر در آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: ما به عنوان سازمان متولی وظیفه داریم نگین فیروزه اسلام را به نسل‌های آینده برسانیم چرا که این بنا تنها سند معماری اسلامی سرپا است که عمارت آن پا برجاست.
حق‌پرست ادامه داد: با توجه به اینکه مدیریت مسجد کبود مدیریتی واحد است ولی متاسفانه برخی افراد مدعی هستند که آنها هم در مورد تصمیم‌گیری‌های این مسجد سهیم هستند.
وی با بیان اینکه فرایند مرمت در بناهایی مثل مسجد کبود مادام‌العمر است، تصریح کرد: این مسجد تاریخی بوده و ثبت جهانی شده است و هم اکنون به تمام مردمان کره زمین تعلق دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه به دلیل همین اهمیت در تلاش هستیم این مشکل را حل کنیم و هر چه سریع‌تر لوله‌های گازکشی در حریم مسجد کبود برچیده شود، گفت: این مسجد موتورخانه دارد و می‌توان لوله‌های گاز را از نقاط مخفی عبور داد.
حق‌پرست با اشاره به اینکه مسجد کبود طی سال‌های اخیر به کاربری اصلی خود یعنی مسجد و محلی برای اقامه نماز تبدیل شده است، اظهار داشت: قطعا باید در این مسجد نماز خوانده شود.
وی با تاکید بر اینکه برای پیگیری موضوع گازکشی غیرقانونی در این مسجد باید در چارچوب قانونی پیش رویم، افزود: پرونده این موضوع هم اکنون در دادگاه است و در حال حاضر دستگاه قضایی در این مورد در حال کار هستند و ما نیز شدیدا درگیر این قضیه هستیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در پاسخ به اینکه چرا نوروز امسال در رواق‌های این مسجد نمایشگاه صنایع دستی برگزار نشد، اظهار داشت: در هیچ جای دنیا در صحن مسجد چیزی به فروش نمی‌رسد.
حق‌پرست در پاسخ به این سوال گفت که: مسجد کبود از جمله مساجدی است که صحن ندارد،به دلیل واقع شدن این مسجد در مرکز شهر و نبود مکانی برای پارک خودروهای گردشگران و مسافران امسال در رواق‌های آن نمایشگاه صنایع دستی برگزار نشد.

امیدواریم این پیگیری ها به نتیجه برسد و یا خاطیان امر برخورد مناسب شود. با پوشش خبری ارک توریسم از این مسئله همراه باشید.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.