نگاهی به سفرهای نوروزی در سال ۹۴

به گزارش ایسنا طبق آمارهای ابتدایی ارائه شده از سوی سازمان راهداری کشور و همچنین پلیس راهور ناجا و البته اطلاعاتی که از سوی دوربین‌های ترددشمار موجود در جاده‌ها ثبت شده، مانند سال های گذشته در طول دو هفته ابتدایی امسال چند ده میلیون سفر جاده‌ای ثبت شده است که البته هنوز رقم دقیق آن مشخص نیست.

 طبق برآوردهای ابتدایی ناجا ترددهای امسال افزایشی حداقل سه درصدی را داشته که این رقم نسبت به سال گذشته افزایشی محسوس به شمار می‌رفت.

 با وجود این روند رو به رشد اما با توجه به اقدامات صورت گرفته به منظور به حداقل رساندن آمار تصادفات جاده‌ای روند کاهشی تلفات جاده ای کشور در طول یک دهه گذشته در نوروز امسال نیز تکرار شد تا طبق اعلام مومنی، رییس پلیس راهور تصادفات جاده‌ای ۱۲ درصد و تلفات جاده‌ای ۱۱ درصد کاهش پیدا کند.

 طبق این آمارها بیشترین میزان تردد در طول تعطیلات نوروزی به شش استان مازندران، قم، گیلان، اصفهان ، فارس و خراسان رضوی اختصاص داشته و همچنین در تلفات نیز استان‌های فارس، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و خوزستان در صدر قرار داشته‌اند.

 در حوزه حمل و نقل عمومی جاده ای به نظر می رسد همچنان اتوبوس‌ها حرف نخست را می زنند تا جایی که طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان راهداری تا پایان هفته نخست سفرهای نوروزی بالغ بر ۵٫۵ میلیون نفر مسافر از طریق ناوگان عمومی جاده‌ای جابه‌جا شده اند که از این میان بیش از ۵۰ درصد مسافرت‌ها به وسیله اتوبوس ها انجام شده است. مینی بوس و سواری‌های کرایه نیز در رتبه بعدی این حوزه جا گرفته‌اند.

 در کنار آمار رو به رشد سفرهای جاده‌ای مسافرت‌های دریایی نیز از بیشترین اقبال در عید امسال برخوردار بوده اند و طبق اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی تا روز سیزدهم فروردین ماه سال جاری رشدی ۱۱ درصدی را ثبت کرده اند.

 این آمار که مانند پیش بینی‌های صورت گرفته ۹۵ درصد از آن از طریق بنارد استان هرمزگان صورت گرفته در بنادر داخلی خلیج فارس و همچنین چند بندر مهم بین المللی ثبت شده است.

 جزایر قشم، کیش، بندرعباس، هرمز و مقاصد خارجی مانند دوبی بیشترین سهم را در ثبت در سفرهای دریایی داشته اند و همچنین در حمل خودرو به وسیله لندینگ کرافت نیز آمار رو به افزایش داشته و طبق اعلام سعیدنژاد اقبال مردم نسبت به این وسایل برای انتقال خودروهایشان به جزایر و بنادر بزرگ کشور نیز روندی افزایشی را پشت سر گذاشته است.

 در بخش مسافرت‌های هوایی نیز هر چند هنوز تعداد دقیق پروازها و مسافران جابه‌جا شده اعلام نشده است اما آمارهای ابتدایی نشان از آن دارد که به احتمال زیاد تعداد سه میلیون مسافر در ایام تعطیلات که از اهداف وزارت راه و شهرسازی بود محقق خواهد شد.

 سازمان هواپیمایی کشوری برای کنترل بازار و همچنین برآورده کردن تقاضای موجود در این بخش مجوز ۲۳۰۰ پرواز فوق العاده نوروزی را صادر کرده بود که طبق اعلام شرکت فرودگاه ها نزدیک به ۹۰۰ پرواز آن تنها به فرودگاه امام خمینی اختصاص یافته است.

 طبق آمارهای ارائه شده از سوی این سازمان میزان تاخیر پروازها در ایام نوروز کاهش سه درصدی را تجربه کرده و همچنین هیچ پروازی از سوی ایرلاین‌ها به دلیل نبود هواپیما لغو نشده است.

 این درحالی است که در طول روزهای منتهی به تعطیلات نوروز با توجه به افزایش قابل توجه تقاضا در بازار بلیت هواپیما نرخ بلیت‌ها و همچنین تورهای نوروزی به شدت افزایش یافته و حتی در بعضی مسیرهای پرتردد به چند برابر قیمت معمول رسیدند.

 اما بی سر و صداترین حوزه حمل ونقل در طول ایام نوروز به راه آهن اختصاص داشت.

 حوزه‌ای که وزارت راه و شهرسازی در طول دو سال گذشته تمام تلاش خود را به کار بسته تا با رونق گرفتن آن بتواند قطار را جانشین سفرهای پرخطر و پرهزینه جاده‌ای کند.

 هر چند هنوز تا رسیدن به این نتیجه فاصله زیادی باقیمانده و حتی افزایش نه چندان محسوس ظرفیت شرکت‌های حمل و نقل ریلی در روزهای پایانی سال نیز در بعضشی از مسیرها به تقاضای لازم برای پر شدن تمام قطارها نرسید تا جایی که تا روزهای میانی نوروز بعضی از مسیرهای ریلی برخلاف دیگر رقبایشان همچنان امکان خرید بلیت را داشتند.

 با توجه به این شرایط به نظر نمی رسد آمار مسافران قطارهای نوروزی نیز به رقمی بیشتر از سه میلیون نفر رسیده باشد و به احتمال زیاد هنوز وزارت راه و شهرسازی برای رسیدن به آمار مدنظر خود در جانشین کردن قطار به جای وسایل نقلیه جاده‌ای فاصله زیادی در پیش دارد.

منبع:istta.ir

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.