منطقه‌ حفاظت شده‌ رئیسی

منطقه‌ حفاظت شده‌ رئیسی در نزدیکی نیشابور در استان خراسان رضوی واقع است. منطقه‌ حفاظت شده‌ رئیسی با وسعتی حدود ۵۰ هزار هکتار، در دشت نیشابور و در سمت شرق محور نیشابور-کاشمر، واقع شده است که از شمال به کال‌شور، و از شرق به جاده‌ی شوسه‌ی روستای همایی، در جنوب از روستای همایی تا شاه‌بخش و از این نقطه تا امتداد جاده‌ی صعب‌العبور تا درخت سنجد و در امتداد همان جاده به گل‌چشمه، آخور و ارغش تا قاسم آباد و از غرب به جاده‌ی روستای قاسم‌آباد تا پل کال‌شور، محدود می شود. از حدود ۱۹ کیلومتری جنوب نیشابور، منطقه‌ی رئیسی، شروع می‌شود.

منطقه‌ حفاظت شده‌ رئیسی منطقه‌ای کویری با ترکیبی از دشت، تپه‌ماهور و مسیل‌های پراکنده که کال‌شور نیشابور به سبزوار، از شمال آن می‌گذرد و این عامل بر تنوع زیستی منطقه، افزوده است. پوشش گیاهی منطقه دارای تنوع زیاد بوده و در آن گیاهانی چون ورک، درمنه، گل‌گندم، پیچک، کما و … را مشاهده می‌نماییم. قسمت‌هایی از منطقه را جنگل‌های تاغ، پوشانده است.

حیات وحش منطقه، شامل آهو، گرگ، روباه، کفتار، گربه‌ی وحشی، خرگوش، تشی (بزون غوره) و …، انواع خزندگان، نظیر انواع مارها، مارمولک، لاک‌پشت و …، و انواع پرندگان بومی از قبیل شاهین، بالابان، عقاب، قرقی، شابوف، کبک، تیهو، کوک، باقرقره، هوبره و … می‌باشد.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.