قدیمی ترین شهر های اروپا

بسیاری از شهر های اروپا مقصد بسیاری از گردشگران هستند در اروپا شهرهای فراوانی وجود دارند که صدها سال از تاریخ تشکیل آن‌ها می‌گذرد اما در بین این جاذبه‌های تاریخی چند صد ساله می‌توان به مناطقی برخورد که از هزاران سال پیش تا به امروز همچنان پابرجا مانده اند و هرگز خالی از جمعیت نبوده اند.

خانه‌ها، معابد، میدان‌ها، بناها و بی‌شمار ابنیه و جاذبه‌ که با وجود سپری شدن هزاران سال از قدمتشان باز هم می‌توان اجزای تشکیل دهنده آن‌ها را با همان احساس اولیه لمس کرد.

مجموعه‌ای از پنج شهر تاریخی و کهن اروپا است که از هزاران سال پیش از میلاد تا امروز زندگی را در خود حفظ کرده و به قدیمی‌ترین شهرهای زنده اروپا تبدیل شده اند.

۱- آتن، یونان:

آتن، زادبوم یونان کلاسیک وتمدن غربی، مملو از بناها و مناظر زیبا و چشم نوازی است که تصویری تازه از گذشته‌های بسیار دور این شهر را برای بینندگان تداعی می‌کند. اگرچه قدمت سکونت در این شهر به قرن‌های یازدهم تا هفتم پیش از میلاد برمی‌گردد اما تاریخ مکتوب شهر «آتن» متعلق به ۱۴۰۰ سال پیش از میلاد است. این شهر از جاذبه‌های تاریخی متعددی برخوردار است که از مهم‌ترین آن می‌توان به بنای آکروپلیس ومعابد مرمرین آن اشاره کرد. بنایی که برای پرستش الهه آتنا ساخته شده بود.ویرانه‌های رومی این شهر نیز یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی آتن محسوب می شود که همراه با «کاخ سلطنتی» در میدان سینتاگما و بسیاری دیگر از مغازه‌ها، رستوران‌ها و ابنیه تاریخی، همچنان مملو از جمعیت، باقی مانده است.

 

آتن

۲- آرگوس، یونان:

آرگوس که از ۷هزار سال پییش تاکنون هیچگاه خالی از سکنه نبوده است بی شک یکی از قدیمی‌ترین شهرهای زنده یونان و حتی اروپا است. با این وجود تاریخ این شهر کهن از نیمه دوم هزاره اول پیش از میلاد نگاشته شده است. زمین‌های حاصل خیز و دشت‌های سرسبز شهرآرگوس سبب شده است تا کشاورزی شیوه اصلی معیشتی مردم از گذشته تا به امروز باشد.این شهر همنچنین از جاذبه‌های تاریخی درخور نیز برخوردار است که همواره محلی برای علاقمندان به تاریخ محسوب می شود. از جمله بهترین بناهای تاریخی و شناخته شده این شهر، معبد هیریون است که متعلق به الهه «هرا» بوده و از معروف‌ترین معابد «آرگوس» به شمار می‌رود.

 

آرگوس

۳- پلودیو، بلغارستان:

آثار و نشانه‌های به دست آمده از این شهر حاکی از آن است که «پلودیو» قدمتی ۸هزار ساله دارد. امروز این شهر، با تمام گنجینه‌های تاریخی خود، دومین شهر بزرگ بلغارستان نیز به شمار می آید پلودیو ، در بین دشتی وسیع قرار گفته است و ردپاهایی از تاریخی دور و دراز را در خود جای داده است.رومی‌ها و به ویژه عثمانی‌ها، دو امپراتوری مقتدری بودند که در طول سال ها حضور و حکمرانی خود در این سرزمین شاهکارهای معماری بی‌شماری از خود برجای گذاشتند که از آن جمله می‌توان به «مسجد بزرگ» شهر در مرکز «پلودیو» اشاره کرد. «سالن تأتر» رومی که در بافت قدیمی شهر قرار گرفته است و در دهه ۷۰ میلادی کشف گردید از جاذبه‌های دیدنی «پلودیو» محسوب می‌شود که خیابان‌هایی نورانی با فروشگاه‌های لوازم هنری متعدد دورتادور آن را در بر گرفته اند.

 

بلغارستان

۴- چانیا، جزیره کرت؛ یونان:

شهر بندری «چانیا»، با آن جو و فضای ونیزی خود، یکی از پرجاذبه‌ترین تفرجگاه‌های ساحلی جزیره «کرت» محسوب می شود که همه ساله گردشگران بسیاری برای دیدن زیبایی‌های طبیعی و آثار تاریخی آن به این شهر مسافرت می‌کنند. گردشگران و علاقمندان به جاذبه‌های ساحلی می‌توانند علاوه بر سواحل طولانی این شهر ۳۴۰۰ ساله، از فروشگاه‌های دیدنی و رستوران‌های آن نیز لذت ببرند. بی شک باید گفت، گردشگری، امروز، از منابع مهم درآمد زایی این شهر به شمار می آید. شهر تاریخی چانای، که از زیباترین نواحی شهری در جزیره کرت برخوردار است همچنان تاریخ و به ویژه آثار ونیزی و ترک خود را حفظ کرده است.

 

یونان

۵- لارناکا، قبرس:

لارناکا قدیمی‌ترین شهر قبرس می‌باشد و آثار موجود در آن قدمت این شهر را متعلق به ۶هزار سال پیش نشان داده است. این شهر ساحلی همچنان به عنوان یکی از مقصدهای برتر گردشگری قبرس به شمار می آید. از مهمترین مناظر دیدنی این شهر ویرانه‌هایی موسوم به کیتیوم باستان است که متعلق به قرن سیزدهم پیش از میلاد است. علاوه بر آن می‌توان به مناطق دیگری همچون ویرانه‌های «دیوار سیکلوپین» که با تخته سنگ‌هایی بزرگ بنا شده اند و آبراه قدیمی یا «کامارس» که در بیرون شهر قرار دارد اشاره کرد.

 

قبرس

1 دیدگاه

  1. آتن، گهواره تمدن
    با سلام،

    ویدیو‌ای که در مورد آتن تهیه کرده‌ام را تقدیم می‌کنم

    https://www.youtube.com/watch?v=7vfGuWibu8M

    امیدوارم بپسندید
    با احترام
    افتخاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.