غار آق بلاغ

غار آق بلاغ در قسمت جنوبی روستای قره چمن از توابع شهرستان بستان آباد واقع شده و از نوع غارهای استلاکتیت است. عرض دهانه غار حدود ۲ متر است و دسترسی به آن از روستای قره چمن امکان پذیر است. غار زیبای آق بلاغ مورد توجه و بازدید کوهنوردان علاقه مند است.  از مکانهای دیدنی و بکر روستای آق بلاغ (آغبلاق) دامنه های سرسبز و چشم انداز زیبا – آب و هوای صاف و تمیز – آب معدنی روستای آق بلاغ که از داخل غار بیرون می آید. می باشد. چشمه آقبلاغ بستان آباد در فاصله ۴۵ کیلومتری شهرستان بستان آباد ودر ۱۰ کیلومتری روستای قازانچایی در روستایی به همین نام واقع شده است. آب این چشمه که از زیر مسجد سرازیر میشود بسیار سرد بوده و اهالی روستا نیز برای آب آشامیدنی و کشاورزی و همچنین دیگر مصارف خود از آب چشمه  استفاده می کنند. آب چشمه از کوه های سهند تامین می شود و همیشه در جریان است.

غار آقبلاغ:

آدرس کامل غار آق بلاغ : ایران- آذربایجان شرقی – مابین هشترود و قره چمن – روستای آقبلاغ مهمان – ورودی روستای اقبلاغ – در بالای کوه کچل (کچل داغ)

در ۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان هشترود در قسمت جنوبی روستای آقبلاغ از سلسله ارتفاعات منفرد روبروی ارتفاعات بزغوش قرار دارد .

غار آق بلاغ در ارتفاع ۱۹۶۰ متر از سطح دریاهای آزاد قرار گرفته است در فصل بهار و تابستان چشم انداز طبیعی و زیبای منطقه به حدی دیدنی و جذاب است که روح هر بیننده از دیدن آن شاد میگردد .

در داخل اطاقک غار چندین قبر حفاری شده توسط افراد غارتگر اموال فرهنگی و استخوانهای پوسیده مردگان و ظروف شکسته سفالی نمایان است اجساد مردگان را مثل اینکه در داخل کوزه های سفالی دفن کرده بودند .

عرض دهانه غار حدود ۲ متر می‌باشد و دسترسی به آن از این روستا امکان پذیر است. غار زیبای آغ بولاق مورد توجه و بازدید کوهنوردان علاقه‌مند است و از نوع غارهای استلاکتیت است.وتا حالا هیچ کس نتوانسته به انتهای غار برود چون در داخل غار سالنهای متعددی وجود دارد

طبق نظر کار

شناسان میراث فرهنگی ظروف مربوط به دوره اشکانیان و مطالعات باستانشناسی در آن دوره مردگان را با لوازم تدفین در تابوتهای سفالی دفن کرده بودند.

در قسمت پایینی کوه قبرستان روستا واقع گردیده و کنار جاده اصلی قرار گرفته است.

در سالهای اخیر اقداماتی از قبیل لایروبی و باز کردن دهانه غار از نیم متر به دو متر و ایجاد پارکینگ در پایکوه و تبلیغ در صدا وسیما انجام گرفته ولی با توجه به ارزش غار آهکی آقبلاغ جوابگو نیست.

32778777

83948438890042287324

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.