دریاچه کیو خرم آباد

دریاچه کیو نام دریاچه‌ای در شمال غرب شهر خرم‌آباد است. مساحت دریاچه هفت هکتار و عمق آن بین سه تا هفت متر است. دریاچه کیو از ارزش‌های توریستی درون‌شهری برخوردار بوده و همچنین زیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است. کیو در زبان لری خرم‌آبادی به معنی کبود رنگ و آبی است و دلیل استفاده آن آب زلال و عمیق این دریاچه‌است که به رنگ آبی و نیلی دیده می‌شود.این دریاچه از ارزش‌های توریستی درون شهری فراوانی برخوردار بوده و زیستگاهی مناسبی برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است.

دریاچه کیو با نمای دیدنی و زیبای خود به شهر خرم آباد جلوه خاصی داده و در کنار جاذبه‌های تاریخی فراوان در این شهر و چشمه‌های پر آب دره خرم آباد، این شهرستان را در ردیف یکی از شهرهای زیبای توریستی قرار داده است. سراب کیو به لحاظ منشا تامین آب از چشمه‌های آهکی واقع در محدوده شهر خرم آباد تغذیه می‌شوند که این چشمه‌ها از جمله چشمه‌های بزرگ شهر خرم آباد هستند.با کاهش بارندگی‌ها چشمه‌های تامین کننده آب دریاچه کیو تا اواخر خردادماه آبدهی‌شان به حداقل می‌رسد.

چون چشمه دریاچه کیو فصلی است دبی آن از صفر در هنگامی که خشک است تا حداکثر ۳ مترمکعب در ثانیه می‌رسد و دبی آن بستگی به میزان آبدهی آن در حوزه دارد. دریاچه کیو از ارزش‌های توریستی درون شهری برخوردار است و به لحاظ ویژگی‌های خاص خود می‌تواند به عنوان یکی از مراکز جذب توریست تبدیل شود.دریاچه کیو علاوه بر زیبایی‌های چشمگیر، زیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر نیز است، در حال حاضر، شرایط دریاچه طبیعی کیو به گونه‌ای است که سطح آب دریاچه به دلیل فعالیت چشمه‌های تامین کننده، آن به صورت لحظه‌ای در حال افزایش است و ارتفاع آب در دریاچه به سرعت افزایش می‌یابد.

در کنار این دریاچه امکانات تفریحی، شهربازی و چشم‌انداز زیبایی وجود دارد، دریاچه نیلی رنگ کیو به شهر جلوه خاصی داده و در کنار جاذبه‌های تاریخی فراوان در دره خرم‌آباد و چشمه‌های پر آب دره خرم‌آباد شهر را در ردیف یکی از شهرهای زیبای توریستی قرار داده است.

-کیو-1378397320

957d03ca-2cc8-4031-8696-859bedebe11d

-کیو-خرم-آباد-1378397320

-کیو-خرم آّباد-1378397320

-کیو-کجاست-1378397320

-کیو-لرستان-1378397320

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.