حمام قدیمی روستای “درو” احوال خوشی ندارد

کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی گفت: حمام قدیمی روستای “درو” این روزها احوال خوشی ندارد، بدنش سست، زبانش گویای تاریخ مردم این منطقه و نگاهش روبه مردم و مسئولان است.

مهدی ویسانیان ، منطقه اردبیل، اظهار کرد: حمام قدیمی درو با یک معماری خاص نسبت به سایر بناهای روستا در مرکز روستای درو از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال قرار دارد.

وی افزود : این حمام در سال ۱۲۸۱ هجری قمری توسط شخصی به نام محمد تقی خان بخان بنا شد؛ به طوری که گنبدهای آجری زیاد آن پس از سال‌ها همچنان پابرجا ایستاده‌اند.

ویسانیان تصریح کرد : این حمام که یک قرن و نیم قدمت دارد، متشکل از یک طاق بزرگ بر روی ورودی حمام و چندین طاق کوچک‌تر از طاق اصلی در قسمت‌های دیگر است و مواد و مصالح این حمام که تا چند دهه قبل مورد استفاده اهالی قرار می‌گرفت، از خشت پخته شده مربع شکل و سنگ‌های محلی است که از کوهای مجاور حمام تهیه شده و با موادی همچون ساروج آنها را به هم نهاده‌اند و سوخت آن از چوب بوده است.

کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی ضمن اظهار تاسف از وضعیت فعلی این حمام قدیمی، خاطرنشان کرد: هم اکنون این حمام تاریخی و قدیمی روز به روز ویران شده و چیزی به تخریب صد درصدی آن باقی نمانده است؛ به طوری که این روزها سقف این حمام دیگر تحمل برف و باران را ندارد و با ادامه این روند در آینده‌ای نه چندان دور شاهد ریزش کامل دیوارها و تنها گنبد باقی مانده بر روی درب ورودی این بنا خواهیم بود.

وی از مسئولان استان به‌ویژه میراث فرهنگی خواست تا چاره‌ای برای جلوگیری از تخریب این حمام قدیمی بیندیشند.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.