هزینه سفر به شهر وان ترکیه

در هر سفری عواملی وجود دارند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در آن دخیل هستند. یکی از این عوامل هزینه سفر است که از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. همانطور که مدیریت هزینه در زندگی روزمره به عنوان یک اولویت اصلی به حساب می آید، در سفر نیز نقش غیرقابل انکار خود را نمایان می کند.

برای داشتن سفری لذت بخش، لزوما نباید هزینه های زیادی صرف شود، با مدیریت هزینه و برنامه ریزی مناسب نیز می توان سفری آرامش بخش داشت.

یکی از مقاصدی که به شدت مورد علاقه ایرانیان می باشد، شهر وان ترکیه است. مثل سایر مقاصد در این سفر نیز این سوال برای همه پیش می آید که حداقل چقدر باید برای آن هزینه کنند؟ البته مشخص است که هزینه از فردی به فرد دیگر متفاوت است ولی آگاهی از متوسط هزینه می تواند بسیار مفید باشد.

images

در این مطلب ما هزینه های مربوط به بخش های مختلف سفر را برای شما بیان می کنیم که امیدواریم در برنامه ریزی سفر خود از آن ها اسفاده کنید.

دریافت پاسپورت:

برای افرادی که زیاد به سفر خارج می روند این قسمت برای آن ها کمی بی اهمیت است. ولی برای فردی که برای اولین بار قصد مسافرت به خارج از کشور را دارد، باید هزینه صدور پاسپورت را نیز در نظر بگیرد.

دریافت پاسپورت شامل اقداماتی از قبیل تهیه عکس، فیش های واریزی به بانک، هزینه پلیس+۱۰ می باشد که حدودا ۱۰۰ هزار تومان لازم است. زمان دریافت آن نیز حداکثر یک هفته بعد از تحویل مدارک می باشد.

کاپوتاژ خودرو و گواهینامه بین المللی:

این بخش مربوط به افرادی است که می خواهند با خودروی شخصی راهی سفر به وان شوند. برای کاپوتاژ خودرو تقریبا ۵۰۰ هزار تومان در نظر بگیرید. البته این هزینه برای بار اول است و در دفعات بعدی شما هزینه صدور پلاک را نخواهید پرداخت .

بیمه خودرو:

در مسافرت با خودروی شخصی، بیمه اجباری است. لازم به ذکر است که هزینه این بیمه بین ۷۵ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان است.

عوارض خروجی:

برای عبور از مرز رازی، این هزینه برای هر نفر ۲۸ هزار تومان می باشد.

هزینه پارکینگ:

اگر قصد دارید که با خودروی شخصی تا مرز بروید و بعد از آن را با خوردوی عمومی سفر کنید، باید هزینه مربوط به پارکینگ را پرداخت کنید که برای هر ۲۴ ساعت ۳ تا ۵ هزار تومان می باشد.

هزینه سفر از مرز تا وان:

در صورتی که می خواهید با خودروی عمومی به سفر خود ادامه دهید، باید بدانید که بعد از خروج از مرز تاکسی های ون ترکیه در انتظار شما هستند. این تاکسی ها برای این مسافت ۲۰ لیره برای هر نفر دریافت می کنند. لازم به ذکر است که موقع برگشت از وان نیز هزینه همین مقدار است.

اگر مایل باشید می توانید از خوی تا وان را با تاکسی های ترکیه و با هزینه ۴۵ هزار تومان سفر کنید.

اقامت:

بلافاصله بعد از رسیدن به وان در پیدا کردن هتل عجله نکنید. با کمی گردش و جستجو به راحتی می توانید اقامتگاه مناسبی را پیدا کنید. به طور متوسط هزینه هتل های وان بین ۳۰ تا ۵۰ لیر می باشد.

خوراک:

این بخش نیز بستگی به اشتها و قذرت جیب مسافر دارد ولی اگر بخواهیم هزینه متوسطی برای آن بیان کنیم، ۱۵ تا ۲۰ لیره برای یک وعده غذای کامل نیاز دارید. البته افرادی که با خودروی شخصی به وان می روند می توانند با داشتن خوراک دو سه روزه این بخش از هزینه را برای خود حذف کنند.

حمل و نقل داخل شهر:

برای رفت و آمد در داخل شهر تاکسی را فراموش کنید. هزینه تاکسی در ترکیه بسیار بالاست . در عوض میتوانید از مینی بوس هایی که در خیابان های مرکز شهر ایستگاه دارند استفاده کنید . کرایه این مینی بوس ها برای هر نفر ۲ تا ۵ لیره است . افرادی که با ماشی خود به وان می روند از این هزینه معاف هستند ولی باید مصرف بنزین خود را مدیریت کنند.

ورودیه ها و بلیط ها:

اگر از جمله افرادی هستید که فقط برای خرید راهی این سفر شده اید، این قسمت شامل حال شما نخواهد شد. ولی در صورتی که به بازدید از جاذبه های گردشگری این شهر علاقه دارید، برای آن ها هزینه ای بین ۵ تا ۱۰ لیره در نظر بگیرید.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

23 Comments

  1. سلام
    برای مسافرت به وان باماشین شخصی بهتر است یا سایر وسایل

    1. سلام دوست عزیز
      اگر مبنای بهتر بودن را هزینه کم در نظر بگیریم، با توجه به هزینه بالای بنزین در ترکیه، استفاده از وسائل نقلیه عمومی مثل قطار و اتوبوس مقرون به صرفه است ولی از طرفی هم می شود با یک باک بنزین رفت و برگشت، بدون اینکه در ترکیه بنزین زد. البته اگر آزادی عمل در سفرتان اولویت داشته باشد، سفر با ماشین شخصی بهترین گزینه برای شماست.

  2. سلام وخسته نباش …ماپنج نفرمجرد میخواهیم باماشین شخصی مرداد ۱۳۹۴ازجنوب شهر به آنتالیاواستانبول بریم خواستم بدونم کدوم مسیر نزدیکتره وهزینه هرنفرمان حدودن چقدر میوفته وچقدر مسیر راهه یعنی چندبارباید توی این مسرها بنزین بزنیم وبنزین لیرچنده

    1. سلام.
      اول اینکه باید فاصله مسیرها را عرض کنم تا با محاسبه ببینید که کدام مسیر و کدام مرز برای شما راحت تر خواهد بود. البته گفتنی است که بهترین مرز، مرز بازرگان بوده و جاده تبریز تا بازرگان خوب است. قیمت بنزین در ترکیه تقریبا ۴٫۷ لیر یا ۶۰۰۰ تومان است.

      مرز رازی: ۷۰ کیلومتری خوی

      مرز سرو: ۶۰ کیلومتری ارومیه

      مرز بازرگان: ۲۹۰ کیلومتری تبریز- ۱۵۳۵ کیلومتری استانبول – ۱۵۵۰ کیلومتری آنتالیا

      شهرهایی که در مسیر بازرگان تا استانبول خواهید دید: بازرگان تا دوغوبیازید ۴۰ کیلومتر – دوغوبیازید تا آغری ۸۵ کیلومتر – آغری تا ارزروم ۱۸۵ کیلومتر – ارزروم تا ارزنجان ۱۸۸ کیلومتر – ارزنجان تا آماسیا ۳۶۵ کیلومتر– آماسیا تا بولو ۴۱۰ کیلومتر – بولو تا ایزمیت ۱۵۱ کیلومتر – ایزمیت تا استانبول ۱۱۱ کیلومتر

      شهرهایی که در مسیر بازرگان تا آنتالیا خواهید دید: بازرگان تا سیواس ۷۵۰ کیلومتر – سیواس تا قونیه ۵۰۰ کیلومتر – قونیه تا آنتالیا ۳۰۰ کیلومتر

  3. سلام ببخشید دوتا سوال داشتم
    ۱٫درکل هزینه ها در وان از تهران بیشتر است یا کمتر ؟
    ۲٫رفتار مردم ترکیه با ایرانیان چگونه است؟
    ممنون میشم به سوالم پاسخ دهید

    1. سلام در جواب سوال اولتون باید بگم که هزینه ها کمتره چون اونجا شهر خیلی کوچکیه ولی تهران پایتخته شما انگار هزینه های تهران و شهرستان های اطراف رو مقایسه میکنید
      در جواب سوال دوم این که بسیار مهمان پذیر و عالی برخورد میکنن به خصوص با ایرانی ها

  4. سلام ممنون از راهنمایتون ولی مااز بندرعباس میخواستیم بیام خواستم بدونم کارهای گمرگ وکاپوتاژ راتوبندر انجام بدیم یاباید بیام تبریز…وخواستم بدونم خروجی هرنفر۲۸۰۰۰تومان فقط تومرز رازی میگیرن یا تو مرزهای دگه هم هست وفاضله وان تابیتلیس تاسیلوان تاGaziantep وآداناومرسین وآلانیا وآنتالیا چقدره کجا میتونم فاصله این مسیرها ومسیرهای بعدی که از آنتالیا تامارماریس .بدروم.کوش آداسی.ازمیر ونهایتن استانبول هست بیابیم ممنون از راهنماییتون

    1. سلام از هر جایی که کاپوتاژ کنین باید کاپوتاژ کشور ترکیه باشه و این که تو تمام مرزها خروجی اخذ میشه و فاصله ها رو میتونید با خریدن اطلس کشور ترکیه به دست بیارید

  5. سلام تو این فصل اجازه چادر زدن وموندن شب رو در وان میدن

  6. با سلام.با این اتفاقاتی که هفته پیش رخ داد، آیا میشه به وان رفت؟

    1. سلام. توصیه شده که اگه ضروری نباشه زمینی نروید. اتوبوس ها فعلا از رفتن خودداری میکنند.

  7. سلام
    از امنیت راهها اطلاعی دارین؟

    1. سلام
      اوضاع بهتر از پیش شده اما هنوز هم احتیاط شرط عقل است
      وضعیت راه ها خیلی مناسب نیست

  8. سلام.میخاستم ببینم برای خرید پوشاک کدو مرز ترکیه بهتره؟ازنظر ارزوانیه سفر وخرید لباس

    1. سلام دوست عزیز
      مطلبی در سایت پیش تر نوشته شده که شاید بتونه کمکتون کنه
      http://arktourism.ir/?p=2678

      ممنون از توجه شما

  9. سلام
    من میخواستم ۲۳ بهمن واسه خرید برم ترکیه به نظرتون برای خرید وان بهتره یا ارزروم
    ممنون

  10. سلام میشه بگین برای رفتن به وان حدودا باید چقدر همراهمون باشه، و اینکه روزهای یکشنبه مغازه هاش بازه؟

  11. من میخواستم ۱۹ اسفندبا زن و بچه واسه خرید برم ترکیه به نظرتون برای خرید وان بهتره یا ارزروم؟

  12. سلام دوست خوبم من میخواستم اطلاعات از مرز ایرا به ترکیه از راه ارومیه کسب کنم من دختری مجرد ۱۸ سال پاسپورت دارم میخواستم برم وان گفتن نمیتونی بری چون مجردی ایا تنها میتونم برم یا حتما اجازه ی پدر یا شوهر میخواد اگه جواب بدین ممنون میشم؟/؟/

    1. با سلام

      بستگی داره چه زمانی پاسپورت گرفته باشید
      چون اخیرا قانونی تصویب شده بود که همزمان با گزفتن پاپورت اجازه نامه پدر یا همسر هم گرفته می شد
      در کل به هر نحوی برای خروج از مرز شما حتما باید از پدرتون اجازه نامه داشته باشید

  13. سلام. من ۳تا ۷ مرداد۹۵ زمینی برای اولین بار از مرز رازی رفتم وان .در بدو ورود خیلی تو ذوقم خورد.شهر کرد نشینه و از نظر وضع مالی مردمش خیلی در سطح پائینی هستندو اکثرا کارگر.روز اول در کنار دریاچه وان هتل مریت شاهماران اتاق گرفتیم.۲ اتاق ۲ تخته رو به دریاچه گرفتیم با تخفیف هر اتاق شبی ۱۲۵ لیر.غذای هتل نسبت به شهر کمی گران بود و اطراف هتل هم پیاده جایی برای تفریح نبود ولی خود هتل تمیز بود و استخر رو باز و رستورانهایی در فضای باز داشت.شب هم در رستوران هتل موزیک زنده با کیفیت بالا اجرا شدتنها مشکل هتل سیستم سرمایش بود که فقط یک پنکه سقفی داشت و در ظهر گرم مرداد کمی اذیت شدیم .ولی شبها هوا خیلی خنک بود.فردا ظهر به شهر وان و هتل ۳ ستاره رویال برک رفتیم.هتل کثیف با امکانات کم وصبحانه کم تنوع بود.موکتها کثیف و کولر بعضی اتاقها خراب بود.سرویس بهداشتی هم نشتی داشت ولی علیرغم مشکلات موجود تمام اتاقهای هتل پر ودر تسخیر ایرانیهای غیور بود.در کل تنها مزیت هتل مکان فوق العاده مناسب و نزدیکی به مراکز خزید بود.قیمتها هم در فروشگاههایی که تخفیف داشتند عالی بود مثلا یکدست کت وشلوار پیر کاردین در حراج ۲۹۰لیر خریدم.در کل برا ی خریدبدلیل نزدیکی به مرز ایران هزینه پائین سفر و اقامت و خوراک عالیه ولی انتظار زیادی در مورد بقیه مسائل نداشته باشید.

  14. سلام خوبین اونجا هم مثل استانبول دیسکو داره ممنونم

  15. سلام تشکر بابت پاسخها و سایت عالیتون ما میخوایم برای اواخر شهریور بریم وان دنبال راه راحت با هزینه مناسب هستیم میتونم بپرسم اینکه با پرواز بریم تبریز و از اونجا زمینی تا وان چقدره و برای گرفتن هتل و اصلا پکیج به این مدل سفر داریم می تونید راهنمایی کنید. منون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.