نرخ بلیت اتوبوس در ایام نوروز تغییر نمی‌کند

در حالی سالانه نرخ بلیت نوروزی برای برخی از انواع وسایل حمل و نقلی طی یک دوره خاص از ۲۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین افزایش می‌یافت که امسال نرخ بلیت‌ها بالاخص بلیت اتوبوس‌‌های برون‌شهری از ۱۵ اسفندماه ۲۰ درصد افزایش یافته است. همین موضوع حاشیه‌‌هایی را به دنبال داشته به طور مثال این‌که چرا افزایش نرخ بلیت اتوبوس‌ها چراغ خاموش بوده است؟

در این خصوص «احمدرضا عامری»، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور، با بیان این‌که افزایش نرخ ۲۰ درصدی هیچ ارتباطی به نوروز ندارد افزود: «در ۱۵ بهمن ماه سال جاری یک افزایش ۲۰ درصدی نرخ بلیت داشته‌ایم اما این موضوع ارتباطی به افزایش نرخ بلیت برای نوروزی ندارد.»

ظاهرا ناوگان اتوبوس‌رانی کشور توقع دارد در طول یک سال بیش از دوبار افزایش نرخ داشته باشد و جالب این که این ناوگان تازه معترض هم هست که با علم به این‌که هزینه‌ها سنگین است آن‌گونه که باید و شاید درآمد ـ هزینه در این ناوگان جایی ندارد. این در حالی است که هر سال و در آستانه نوروز در راستای جبران تردد‌های یک‌سرخالی ناوگان اتوبوسی کشور، نرخ بلیت اتوبوس تا ۲۵ درصد افزایش یافته و پس از طرح نوروزی به قیمت قبلی بازمی‌گشت، اما امسال دولت نرخ‌ها را در بهمن‌ماه افزایش داد تا کسی منتظر کاهش قیمت بعد از عید نباشد.

این طرح از سال‌های قبل اجرا می‌شد و در این راستا که کمکی برای جبران هزینه‌های رانندگان اتوبوس و شرکت‌ها باشد، از ابتدای طرح نوروزی افزایش قیمت اعمال می‌شد و پس از ۱۶ فروردین، نرخ‌ها به قیمت‌های قبلی باز می‌گشت.

اما امسال دولت تدبیر تازه‌ای اندیشید تا قیمت‌ها را پس از ایام نوروز به قیمت‌های قبلی برنگرداند، در این راستا روز ۱۵ بهمن‌ماه بود که نرخ‌های بلیت اتوبوس حدود ۲۰ درصد افزایش یافت؛ بدین ترتیب ظاهراً این افزایش قیمت بلیت برای جبران‌ تردد‌های یک‌سرخالی ناوگان نبوده است که در ۱۶ فروردین ۹۴ به قیمت قبلی برگردد.

جالب این که در این میان وزارت راه و شهرسازی هم مدعی شده است امسال و در آستانه نوروز ۹۴ ‌افزایش قیمتی در نرخ‌های بلیت اتوبوس اعمال نمی‌شود در حالی که نه تنها از بهمن‌ماه این افزایش اعمال شده است، بلکه نرخ‌هایی که در بهمن‌ماه اعمال شد، دیگر در فروردین‌ماه کاهش نمی‌یابد.به هر حال این افزایش قیمت بلیت اتوبوس که هر سال در آستانه نوروز اعمال می‌شد با مجوز دولت از ۱۵ بهمن‌ماه اعمال شد با این تفاوت که نرخ‌ها دیگر در ۱۶ فروردین ۹۴ به قیمت قبلی بر نمی‌گردد.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.