نخستین نشانه‌ها از ساختار منظم شهری در نزدیکی تخت‌جمشید شناسایی شد

نخستین نشانه‌ها از ساختار منظم شهری در پیرامون تخت‌جمشید مشخص شد. نتایج بررسی‌های مغناطیس‌ سنجی که در بخشی از کشتزارهای پیرامون تخت‌جمشید توسط کارشناسان ژئوفیزیک در باستان‌شناسی انجام شد. گفته‌ می‌شود، نشانه‌هایی از ساختار منظم شهری که دارای معابر موازی با یکدیگر است، برای نخستین‌بار شناسایی می‌شود.

بررسی‌های مغناطیس‌سنجی پیرامون تخت‌جمشید منجر به شناسایی ‌ساختار منظم شهری و معابر موازی با یکدیگر در نزدیکی تخت‌جمشید شده است.

«بابک امین‌پور»، پژوهشگر ژئوفیزیک در محوطه‌های باستانی، در این رابطه گفت: «در بررسی‌های ژئوفیزیک که پیش از این در نزدیکی تخت‌جمشید انجام شده بود درحالی تنها آنومالی‌های سازه و ساختارهای مرتبط با بناهای رسمی، حکومتی و کاخ‌ها مشخص شده بود که هم‌اکنون برای نخستین‌بار در فاصله نزدیک به تخت‌جمشید نشانه‌هایی از ساختار شهری مربوط به استقرارهای عادی با پلان منظم آشکار شده است.»

به‌گفته این پژوهشگر ژئوفیزیک، روی نقشه آنومالی مغناطیسی، خیابان و معابر به‌ فاصله حدود ۳۰ متر از یکدیگر قرار دارند و در دو سوی این معابر سازه‌های خشتی به‌صورت فرسایش‌ یافته مشاهده می‌شود.

با این وجود امین‌پور معتقد است که ارتباط این خیابان‌ها و معابر منظم به دوره هخامنشی یا دوره‌ای دیگر هنوز مشخص نشده و نیاز به مطالعه و بررسی‌های بیشتر دارد.

در سیزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران نیز ارائه نتایج بررسی‌های مغناطیس‌سنجی در چندین محوطه درحالی توسط بابک امین پور ارا‌ئه شد که شناسایی ‌ساختار منظم شهری و معابر موازی با یکدیگر در نزدیکی تخت‌جمشید مورد توجه بسیاری از باستان‌شناسان قرار گرفت.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.