سد بارون

سد بارون ماکو؛ تلفیق بی نظیر تاریخ و طبیعت

سد بارون در ۱۲ کیلومتری جنوب شهرستان ماکو، بر روی رودخانه زنگمار در نزدیکی روستای بارون احداث شده است. رودخانه زنگمار، که سد مخزنی ماکو بر روی آن احداث شده است از کوههای مرزی ایران و ترکیه سرچشمه می گیرد و نهایتا در شهرستان پلدشت به رودخانه ارس می پیوندد. وجود دشت حاصلخیز پلدشت در پائین دست سد بارون، این امکان را بوجود آورده تا بهره برداری از آب سد بالغ بر ۱۵ هزار هکتار از این اراضی از آب کشاورزی مطمئن بهره مند گردد.

سد بارون یکی از بزرگترین سدهای شهرستان ماکو می‌باشد که دارای مناظرزیبا و همچنین دریاچه بزرگی است و برای ماهیگیری نیز مناسب است. سد بارون با توجه به اینکه در کنار کلیسای زور زور قرار گرفته مورد توجه بسیاری از گردشگران این منطقه است.

کلیسای زور زور بین سال های ۱۳۱۵-۱۳۱۴ م توسط ” ذکریا” اسقف اعظم کلیسای تاتائوس مقدس ساخته شد. این کلیسا بنایی کم حجم و منفرد است و شباهت زیادی به نمازخانه دارد. این کلیسا یکی از مراکز مهم دینی و فرهنگی است و زیر نظر عالی جناب هوانس یرز، نقاش معروف به زور زور تسی  اداره می شد.

بنای این کلیسا طرحی صلیبی دارد و ساختمان آن در نمای خارجی و داخلی دارای سنگ های تراش دار منظم به صورت خط کشی و فاقد بند ملاط است. کلیسا به لحاظ معماری مشابه دیگر آثار دیرهای ارامنه است. جبهه داخلی آن دارای چهار طاق باقوس های بیضی شکل و چهار نورگیر کوچک درچهارضلع و گنبدی به صورت عرقچین است.

کلیسای زور زور در سال۱۳۶۷ ش با احداث سد بارون در معرض آب گرفتگی قرار گرفت؛ از این رو به محل مرتفعی در همان ناحیه انتقال یافت. انتقال این بنا یک اتفاق مهم در حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی ایران محسوب می شود. با انتقال بنا به محل جدید هیچ تغییری در بنا صورت نگرفت، بلکه بسیار زیباتر و دقیق تر باهمان مصالح  بازسازی شد. این کلیسا در سال ۲۰۰۸ در مجموعه ی کلیساهای آذربایجان، در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

دورنما و مناظر این سد تلفیقی هنرمندانه از طبیعت و تاریخ را به نمایش گذاشته و به دلیل موقعیت مرزی شهرستان ماکو و عبور گردشگران همواره مورد توجه بوده است.

41266838267903269509

mohammad-reza-kowsari.kelisa-zor-zor

Thien-nhien-tuoi-dep-o-Iran_1

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.