ساخت جنگل‌ در بیابان‌های دبی در استقبال از بیابان شدن جنگل‌های ایران

آنچه که ما در سال های اخیر با سرمایه های طبیعی خود در شمال کشور کرده ایم گویای آن است که همه ما که به نوبه خود مستقیم و غیر مستقیم، سهمی در تخریب و نابودی جنگل‌های شمال داشته و داریم؛ تصور کرده‌ایم با آسودگی می‌توانیم جنگل‌های شمال را با بهره برداری بی رویه و ساختمان ها و ویلا سازی‌های افسارگسیخته نابود کنیم و تاوانی درازاری آن نپردازیم. اعلام پروژه جنگل مصنوعی در بیابان های لم یزرع دبی این فانتزی دردناک را در ذهن تداعی می‌کند که شاید روزی برخی ایرانیان نیز پس از نابودی جنگل‌های شمال درآینده، برای استراحت به جنگل‌های استوایی در بیابان‌های دبی پناه خواهندبرد!!

به گزارش نشنال،چاپ امارات، جنگل بارانی دبی ، هرچند که از آن به عنوان مرکز فرهنگی و آموزشی برای آشنایی با انواع گونه‌های گیاهی و جانوری جنگل‌های باران تعبیر شده، اما در اصل یکی دیگر از پروژه‌های بلند پروازنه امارات در خلق بزرگترین و بهترین و اولین و برترین‌های گردشگری به گونه مصنوعی در جهان است.

این درحالی است که اخیرا اعلام شد که دکتر محمد امینی، رئیس سابق مرکز تحقیقات منابع طبیعی و کشاورزی استان مازندران در آستانه هفته منابع طبیعی اعلام کرد که سطح سفره‌های زیرزمینی وقتی افت می‌کند ناگزیر عمق چاه‌ها بیشتر می‌شود و آب بیشتری ازسفره‌های زیرزمینی برداشت می‌کنند. الان بسیاری از دشت‌های مازندران دشت ممنوعه هستند و نباید از این دشت‌ها، آبی برداشت شود زیرا سطح آب از تراز منفی دراز مدت پایین‌تر رفته و این خطر وجود دارد که سفره‌های زیر زمینی به خشکی برسند.

درهمین حال “زیاد الجار” مدیرعامل پروژه” داماک” صراحتا به این موضوع اشاره کرده ومی‌گوید: «دوبی به خاطر جاذبه‌های برترخود در سراسر جهان مشهور است و جنگل بارانی دبی یکی دیگر از این جاذبه‌ها است که موجب رشد شهر دبی خواهد شد.»

این جنگل مصنوعی که تحت عنوان پروژه” آکویا اکسیژن” آغاز شده، قرار است تا قبل از اکسپوی سال ۲۰۲۰ تکمیل شود، یک زمین وسیع گلف نیز در خود دارد.

به گفته وی این جنگل مصنوعی طوری طراحی شده است که محیط طبیعی جنگل های بارانی را ، که ۶ درصد سطح زمین را پوشش می‌دهند بازسازی کند.

مهندس “کاظم نصرتی نصرآبادی” هم که سال‌ها مدیریت جنگل‌های شمال کشور را برعهده داشته است، وضعیت منابع آبی استان‌های شمالی کشور را بحرانی توصیف کرد ه و هشدار داده است طی چند دهه اخیر، در سراسر کشور بیش از حد مجاز از سفره‌های زیرزمینی، آب برداشت شده و استان‌های شمالی هم از این قاعده مستثنی نبودند.

اکنون به نظر می رسد، امارات از هم اکنون درطرح استراتژیک در راستای توسعه گردشگری، به استقبال نابودی جنگل‌های طبیعی در ایران می‌رود که احتمالا سیل گردشگران طبیعت دوست ایران وثروتمند ویلانشین شمال را درسال‌های آینده روانه جنگل مصنوعی و خانه‌های لوکس درپروژه جنگل سازی “داماک” کند.

پیش از این نیز مقامات کشور سنگاپورا علام کرده بودند که در آینده نزدیک یک جنگل از درخت‌های استوایی و بارانی عصر ژوراسیک و دوران دایناسورها به طور مصنوعی ساخته و برای بازدید کنندگان قرار دهند.

ساخت جنگل مصنوعی در سنگاپور با آب و هوای استوایی آن نهایت استفاده از مواهب طبیعی است و این سوال را مطرح می کند چرا برای تامین معیشت مردم محلی و رونق گردشگری،به جای توسعه مزارع و ساختمان سازی‌های مخرب، اجرای طرح‌های مشابهی در محیط‌های جنگلی ضمن حفاظت وتوسعه جنگل و گونه‌های بومی در جنگل‌های شمال ایران امکان پذیر نباشد؟

البته ارائه یا اجرای چنین طرحی مستلزم بررسی های کارشناسان است اما این سوال درکنارپروژه ساخت جنگل بارانی در بیابان‌های لم یزرع دبی، چالشی جدی است که درکنارروند سریع نابودی جنگل های شمال ایران، بیش از پیش تکان دهنده به نظر می‌رسد.

جالب آن که دکتر “علی القبلاوی ” استادیار دانشگاه شارجه و مدیر پروژه بانک بذر ومجموعه گیاهان خشک درامارات اعلام کرده‌است که تامین آب کافی برای حفاظت از این پروژه به احتمال زیاد در محیط بیابانی اقدامی ناپایدار است.

او گفت: «چنین پروژه ای به چالش کشیدن طبیعت برای ایجاد یک جنگل مصنوعی در فضای بیابانی بسیار سخت و دشوار است زیرا برخلاف درختچه های صحرایی و درختان بومی که با استفاده از استراتژی های مختلف برای زنده ماندن با مقدر اندک آب سازگاری یافته اند، ادامه بقای یک جنگل بارانی حتی پس از ساخت موفقیت آمیز آن وتامین مقادیربسیار بالای آب وحفظ رطوبت در زیر محیط گنبدی این جنگل مصنوعی از طریق تبخیر آب، بسیار دشوار است. زیرا بسیاری از باکتری‌ها و قارچ‌ها که بسیاری از آن‌ها بشدت خطرناک هستند درمحیط هایی گرم و مرطوب و بسته شناخته شده است. بنابراین باید قبل از شروع این پروژه بررسی‌ها و ارزیابی‌های زیست محیطی انجام بگیرد. »

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.