راهنمای سفر به پاکستان

برای آنان که شوق جهانگردی دارند، سفر به کشورهای پیرامون ایران، می‌تواند نقطه‌ شروع مناسبی باشد. پاکستان یکی از این موارد است.

شاید با خود بگویید کشوری که نامش هر روز در رسانه‌های خبری با خونریزی و بمبگذاری همراه شده، جایی دیدنی برای یک سفر توریستی دارد؟! در پاسخ باید گفت که با این موارد، گردشگران برای دیدن اماکن و مناظر زیبای پاکستان، خطرات را به جان می‌خرند. این را هم در نظر داشته باشید که برخی مناطق این کشور، جزو خطوط قرمز محسوب شده و بقیه‌ قسمت‌ها، از آرامش نسبی برخوردار است.

جاذبه های گردشگری پاکستان, پاکستان, جاهای دیدنی پاکستان, مکانهای تفریحی پاکستان

 اکثر شهرهای پاکستان دارای آثار تاریخی زیبایی هستند که سبب جذب توریست می شوند. اغلب این شهرها قبل از بابلیان تشکیل شده و تاریخ موجودیت آن ها به۲۵۰۰سال پیش ازمیلاد مسیح برمی گردد. تاریخ پاکستان عمدتاً به تاریخ هند و ایران وابسته است و در سنن و آداب و عادات، سابقه ای قبل ازیونانیان دارد. از خرابه های تمدن باستانی گرفته تا بخش های تپه ای هیمالیا، همه جهان گردانی را به خودجذب می کنند.

گونه های مختلف مناظر و آب و هوا در پاکستان به این کشور اجازه می دهد تا از گونه های مختلف حیوانات و پرندگان وحشی برخوردار باشد. انواع حیوانات مانند تمساح، شاهین، قرقی، کفتار و بسیاری دیگر، در این کشور موجود اند.

جاذبه های گردشگری پاکستان, پاکستان, جاهای دیدنی پاکستان, مکانهای تفریحی پاکستان

 دره های دیدنی
از جاذبه‌های گردشگری همسایه‌ شرقی ما، دره‌های سرسبز ناران و کاغان است. زیبایی دشت‌های وسیع ناران در ۱۱۹ کیلومتری شهر مانسهره، هر سال هزاران گردشگر، کوهنورد، عکاس و علاقه‌مند به طبیعت را به سمت خود جذب می‌کند. رودخانه‌ی کنهار، پر آب از یخچال‌های طبیعی ذوب شده، با عبور از میان شهر، منظره‌ چشم‌نوازی را برای هر بیننده‌ای فراهم می‌کند.

جاذبه های گردشگری پاکستان, پاکستان, جاهای دیدنی پاکستان, مکانهای تفریحی پاکستان

سوات یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی پاکستان است. این دره که در ایالت خیبر پختونخوا در ۱۶۰ کیلومتری اسلام‌آباد، پایتخت، قرار گرفته است به علت وجود کوه‌های مرتفع، سبزه‌زارهای گسترده و دریاچه‌هایی با آب‌های زلال، در میان گردشگران به سوئیس پاکستان شهرت دارد. گرچه تا چند سال پیش، منطقه برای انجام مسابقات اسکی، از امکانات مناسبی برخوردار است، اما از سال ۲۰۰۸ به علت تسلط طالبان در این منطقه، سفر به این بخش با مشکلاتی امنیتی همراه است. از سال ۲۰۱۰ تلاش‌هایی برای بازگشایی مجدد پیست اسکی انجام شده، اما فعلا سفر به این منطقه توصیه نمی‌شود.

در پاکستان به‌عنوان یک کشور اسلامی، مساجد با معماری و قدمت گوناگون به‌عنوان مناطق گردشگری شناخته می‌شوند

لاهور زیبا را ببینید
صرف‌نظر از مناطقی چون پیشاور و کراچی که هدف حملات تروریستی قرار می‌گیرند؛ لاهور دومین شهر بزرگ پاکستان از امن‌ترین نقاط این کشور محسوب می‌شود. باغ شالیمار که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، از اماکن دیدنی این شهر است. این باغ، حدود ۴۰۰ سال پیش، به دست معماری ایرانی و به دستور شاه جهان ساخته شده است. مقبره جهانگیر، پادشاه امپراتوری مغولی هند، از دیگر آثار تاریخی این شهر از معماری زیبایی برخوردار است.

در پاکستان به‌عنوان یک کشور اسلامی، مساجد با معماری و قدمت گوناگون به‌عنوان مناطق گردشگری شناخته می‌شوند. می‌توان از مسجد پادشاهی در شهر لاهور که در سال ۱۶۷۳ میلادی ساخته شده است به‌عنوان یکی از این موارد نام برد. این مسجد با گنجایش صدهزار نمازگزار، چهارمین مسجد بزرگ جهان است که در ساخت آن تنها از سنگ مرمرین سرخ استفاده شده است.

جاذبه های گردشگری پاکستان, پاکستان, جاهای دیدنی پاکستان, مکانهای تفریحی پاکستان

 مسجد شاه فیصل در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان نیز از دیگر مساجد معروف این کشور و حتی دنیاست. معماری منحصربه‌فرد آن، نتیجه‌ برگزاری مسابقه‌ای بود که سال ۱۹۶۹ میان معماران و طراحان مسلمان برگزار شد و در نهایت طرح یک معمار ترکیه‌ای پذیرفته شد.

پاکستان، کشوری غنی هم از لحاظ آثار باستانی و هم مناظر طبیعی است، اما سال‌ها جنگ و خونریزی مجالی برای بهره‌مندی از این امکانات را برای گردشگران خارجی فراهم نکرده است. پس پیش از سفر به این کشور، توجه به اطلاعیه‌ها و همچنین شناسایی مناطق امن، لازم به نظر می‌رسد.

شهر اسرارآمیز موهنجودارو
شهر اسرارآمیز موهنجودارو موسوم به تپه مردگان از جمله آثار به جای مانده از تمدن باستانی سند است که حکایت از وجود تمدنی پیشرفته و اعجاب انگیز در این منطقه دارد. در پاکستان بناهای تاریخی زیادی وجود دارد اما شهر باستانی که در سال ۱۹۲۲ توسط سر جان مارشال باستانشناس انگلیسی در نزدیکی رود سند کشف شد در نوع خود بی نظیر است. قدمت این شهر به عصر فلز و تقریبا به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی گردد.  جاذبه های گردشگری پاکستان, پاکستان, جاهای دیدنی پاکستان, مکانهای تفریحی پاکستان

 با اینکه تمدن این شهر از تمدن هندو (قدیمی ترین تمدن در شبه قاره) قدیمی تر است اما نحوه ساخت شهر حکایت از یک نظام شهری بسیار پیچیده و پیشرفته دارد. باستانشناسان معتقدند مردم این شهر هم عصر با مردم مصر باستان، بابل و چین باستان که در نزدیکی رود سند زندگی می کردند بودند. در زمانی که مصری ها و بابلی ها به سبب محرومیت از امکانات اولیه زندگی سختی را می گذراندند مردم موهنجودارو از بیشتر امکانات رفاهی از جمله آب بهداشتی، سیستم فاضلاب پیشرفته، خیابانهای بزرگ و انبارهای غله پیشرفته برای ذخیره موادغذایی برخوردار بودند.

قلعه شاهی لاهور قلعه شاهی اثر تاریخی بر جای مانده از دوران گورکانیان با کاخهای بزرگ پادشاهی، کتابخانه، مسجد، خوابگاه، زرادخانه، پاسدارخانه و دیوان خاص و عام که در شهر تاریخی لاهور پاکستان قرار دارد.

جاذبه های گردشگری پاکستان, پاکستان, جاهای دیدنی پاکستان, مکانهای تفریحی پاکستان

قلعه لاهور معروف به قلعه شاهی (شاهی قلعه) از اعجوبه های بناهای تاریخ عالم است که دارای ۴۲۷ متر طول و ۳۴۰ متر عرض بوده و در مجموع دارای۱۴۵۱۸۰ مترمربع مساحت می باشد. قلعه لاهور به احتمال زیاد در سال ۱۰۲۵ میلادی ساخته شده و در طول تاریخ بارها ویران و پس از چندی بازسازی و یا دوباره سازی شده است. لشکریان “مغول”، “هلاکو” و “تیمور” اگرچه جهان قرن هفتم، هشتم و بخشی از قرن نهم را به وحشت انداختند و نیمی از جمعیت ایران و همه سرمایه ها را نابود کردند، اما بازماندگان آنها که مسلمان شدند و مسلمان ماندند، بناهای زیادی از خود به جای گذاشتند و سبب رونق علم و هنر و فرهنگ و ادب گشتند که قلعه شاهی مسجد “شاهی” در لاهور یکی از انواع این بناها هستند.

چطور برویم؟
گرچه پاکستان در همسایگی ایران قرار دارد، اما برای سفر به این کشور نیاز به اخذ ویزا دارید. مسیر زمینی شامل سفر به زاهدان و مرز میرجاوه و پس از آن ورود به خاک پاکستان است اما به علت مسائل امنیتی، سفر هوایی نسبت به زمینی در اولویت قرار دارد. قیمت بلیت هواپیما بسته به نوع پرواز از یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان آغاز می‌شود. البته برای هزینه‌های اقامت و خوراک خیلی نگران نباشید، زیرا در حال سفر به یکی از کشورهای ارزان جهان هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.